"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sidang dimulakan dengan pemilihan speaker

Malaysiakini

9 pagi: Seperti biasa, sidang Dewan Rakyat hari ini akan bermula pada pukul 10 pagi.

Ahli Parlimen akan terlebih dahulu memilih speaker Dewan Rakyat yang baru.

Johari Abdul dari PKR merupakan calon kerajaan bagi mengisi jawatan itu manakala PN akan mencalonkan Ahli Parlimen Kangar, Mohd Radzi Sheikh Ahmad.

Sebaik sahaja speaker baru dipilih, ahli parlimen kemudiannya akan mengangkat sumpah dan selepas itu akan memilih timbalan speaker.

Ahli Parlimen Cameron Highlands, Ramli Md Nor dari BN, dan Ahli Parlimen Lanang dari PH, Alice Lau dijangka menjadi calon kerajaan bagi jawatan timbalan speaker.

Susulan itu, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail akan mengemukakan usul agar polis memastikan ahli parlimen tidak dihalang memasuki Parlimen.

Selepas itu, kerajaan akan membentangkan rang undang-undang mengenai Kumpulan Wang Disatukan bagi bacaan kali pertama. 

RUU bagi bacaan kali pertama tidak akan melalui perbahasan dan merupakan perkara prosedur.

Ini akan diikuti dengan undi percaya terhadap Anwar Ibrahim yang akan dibentangkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Fadillah Yusof.

Rang undang-undang Kumpulan Wang Disatukan dan usul bagi peruntukan lain berkemungkinan besar akan dibahaskan esok.

Tiada ulasan: