"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Walaupun PM Anwar diperlekeh ramai pengundi Pantai Timur tapi Kerajaan Perpaduan tetap segerakan bantuan mangsa banjir

FAZLI RADZI

Kerajaan Perpaduan diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap menyegerakan bantuan kepada mangsa banjir di Pantai Timur meskipun diperlekeh ramai pengundi di sana.

Itu antara pendapat orang ramai susulan pengumuman Anwar mengenai bantuan tersebut semasa pembentangan Rang Undang Undang Kumpulan Wang Disatukan, Perbelanjaan Masuk Akaun 2022 di Dewan Rakyat semalam.

Malah, Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) memberitahu akan melawat Pantai Timur hari ini untuk memantau situasi banjir.

Sehubungan itu, rata-ratanya berharap penduduk di Pantai Timur terutamanya pengundi yang melakukan tohmahan terhadap Anwar dan Kerajaan Perpaduan sebelum ini dapat bermuhasabah dalam menilai pemimpin yang berjiwa negarawan bukan semata-mata kuasawan.

“Walaupun ramai pengundi Pantai Timur kutuk, pertikai DSAI malah PH kalah di sana, tapi anda semua jadi keutamaan beliau untuk bantuan disegerakan.

“PM tak sebut Selangor, Pulau Pinang walaupun itu kubu PH sedangkan . Jadi, mulalah belajar muhasabah dan lihat siapa pemimpin Islam yang sebenar, yang sungguh-sungguh nak laksanakan pemerintahan bersih dan adil,” kata pengguna Facebook, Raimy Hany.

Hal sama juga disebut Engku Seri Kelantan dengan menghargai kepedulian Kerajaan Perpaduan terhadap rakyat di Pantai Timur.

“Terima kasih YAB Datuk Seri. Walaupun sebilangan besar rakyat Kelantan dan Terengganu tidak menyokong kerajaan perpaduan dan mengikut dakyah Pertikaian Nasional namun YAB DSAI tetap turun ke pantai timur sebagai tanggungjawab beliau sebagai seorang Perdana Menteri,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyifatkan PM Anwar sebagai pemimpin yang tidak berdendam dan dapat diharapkan untuk membawa negara kembali bermaruah dan digeruni dalam bab ekonomi.

“Insya Allah semoga DSAI dapat laksanakan tanggungjawab ini biarpun bebanan hutang negara mencecah trilion pada 2023. Ia bukan sesuatu yang mudah jika tata kelolanya tidak disusun dengan rapi,” kata Engku Seri Kelantan lagi.

Tiada ulasan: