"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukan ‘yes-man’ – Kejujuran Hassan Karim meresahkan pimpinan PKR

K. Parkaran

JOHOR BAHRU: Hassan Karim, Ahli Parlimen PKR yang lantang bersuara, menyuarakan pandangan jujurnya mengenai kerajaan Anwar Ibrahim meresahkan beberapa pemimpin parti.

Ada antara pemimpin yang menghantar mesej kepadanya “menyatakan saya perlu lebih mengawal diri kerana PKR kini adalah kerajaan”.

Bagaimanapun, beliau memberitahu FMT: “Sejauh mana saya memahami kebimbangan mereka, sukar untuk saya menahan diri atas perkara membabitkan prinsip. Kita memerlukan kejujuran politik.”

Hassan, yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang, adalah antara penyokong kerajaan perpaduan yang lantang.

Beliau juga telah menjelaskan bahawa penggal ini adalah adalah penggal terakhir beliau sebagai Ahli Parlimen.

Hassan berkata, beliau bimbang “salah langkah” kerajaan boleh merugikan kerajaan dalam pilihan raya akan datang.

Dalam gesaan terbaharunya kepada Pakatan Harapan, Hassan berkata gabungan itu berisiko ditolak pengundi jika bekas perdana menteri Najib Razak diampunkan dan tuduhan rasuah terhadap timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi digugurkan.

“Mana-mana senario akan menjadi malapetaka kepada kerajaan,” katanya.

Hassan, yang mengenali Anwar Ibrahim selama lebih setengah abad, berkata, “Saya tidak pernah menjadi seorang “yes-man” dan saya tidak akan pernah”.

Beliau berkata: “Saya berada di barisan hadapan semasa protes Baling sebagai pemimpin pelajar yang diketuai oleh Anwar pada 1974. Selepas itu, saya mengetuai protes setinggan di Johor Bahru, apabila mereka menahan saya. Saya telah dibuang dari Universiti Pertanian Malaysia dan biasiswa saya daripada Sultan ditarik balik.

“Ketua Cawangan Khas kemudiannya berkata saya boleh mendapatkan kembali semuanya jika saya sanggup mengaku bahawa anasir subversif telah menggunakan saya untuk mencetuskan pemberontakan secara langsung di TV. Saya berfikir sejenak, berdiri dan terus berlalu pergi. Mengapa saya perlu berbohong?”

Hassan yang juga seorang peguam, berkata beliau tidak takut untuk menyuarakan pandangannya ketika itu dan tidak akan berhenti sekarang, walaupun beberapa pemimpin parti mahu dia melakukannya.

“Jika kita tidak bersuara ketika parti menuju ke laluan yang memudaratkan, kita akan merugikan rakyat yang percaya kepada kita. Jadi, saya akan buat apa yang perlu untuk negara,” kata Hassan.

Tiada ulasan: