"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir: Tempoh dah tamat, minta maaf atau saya saman

FMT Reporters

PETALING JAYA: Dr Mahathir Mohamad menggesa Anwar Ibrahim memohon maaf kerana hari ini adalah hari terakhir untuk presiden PKR itu menjawab notis tuntutan selepas menuduh beliau menyalahguna kuasa untuk memperkaya diri dan keluarga.

Bekas perdana menteri berkata, jika Anwar gagal berbuat demikian serta menarik balik tuduhan tersebut beliau akan terus mengarahkan peguamnya mengambil tindakan undang-undang.

“Hari ini hari terakhir untuk Anwar dan peguamnya menjawab surat daripada peguam saya yang memintanya untuk menarik balik fitnah dan meminta maaf kerana menuduh saya menyalah guna kuasa untuk memperkaya keluarga.

“Jika tidak, saya arah peguam saya untuk teruskan tindakan undang-undang tersebut,” katanya dalam kenyataan.

Mahathir juga menyifatkan Anwar seorang yang pelik apabila memberitahu orang ramai tidak mahu bergaduh sebaliknya sering membuat tuduhan kepadanya.

“Beliau fitnah saya bermacam-macam selama berpuluh tahun tetapi masa bila minta tunjuk bukti, tak ada satu pun bukti yang beliau tunjukkan.

“Saya tidak ambil tindakan kerana saya anggap ianya perbuatan seseorang yang terdesak kerana terlampau mahu jadi perdana menteri. Tetapi hari ini, apabila dah jadi perdana menteri dia masih teruskan fitnah,” katanya.

Pada kongres PKR bulan lalu, Anwar mendakwa bekas perdana menteri itu yang mengetuai pentadbiran selama 22 tahun bawah kerajaan Barisan Nasional, dan 22 bulan semasa Pakatan Harapan memerintah pada 2018, mengayakan diri dan keluarganya ketika berkuasa.

Pada 28 Mac, Mahathir mengumumkan peguamnya menuntut Anwar menarik balik kenyataan dalam tempoh tujuh hari.

Peguam Anwar kemudian memaklumkan pihaknya akan menjawab notis tuntutan dikemukakan Mahathir pada 17 April.

Tiada ulasan: