"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Helikopter tentera terhempas, 5 mayat ditemui

Bernama
Helikopter UH-60JA berlepas dari pangkalan Miyakojima di Pulau Miyako tetapi hilang daripada radar ketika berada di kepulauan Miyako dan Irabu, pada Khamis. (Gambar AP)
MOSCOW: Penyelam laut dalam pada Ahad menemui bangkai helikopter tentera Jepun UH-60JA yang hilang minggu lalu dan lima mayat pada kedalaman 106 meter (348 kaki) di selatan Okinawa, Sputnik memetik laporan agensi berita Jepun Kyodo, memetik pegawai Pasukan Pertahanan Diri Darat Jepun (GSDF).

Masih belum dapat dipastikan sama ada mayat itu adalah anggota pasukan GSDF.

Operasi sedang dijalankan untuk membawa mayat ke permukaan.

Helikopter UH-60JA berlepas dari pangkalan Miyakojima di Pulau Miyako pada 15:46 (06:46 GMT) Khamis lalu dan dijadual kembali ke pangkalan yang sama pada 17:05, tetapi hilang daripada radar ketika berada di kepulauan Miyako dan Irabu.

Pencarian 24 jam melibatkan kapal selam khas, pesawat dan bot peronda menemui dua rakit penyelamat, pintu pesawat, bahagian kipas utama, bilah pemutar dan serpihan panel sisi.

Serpihan pesawat helikopter turut ditemui malam Khamis berhampiran Pulau Irabu.

Selain itu, Kyodo melaporkan bahawa penyelamat turut menemukan apa dipercayai beberapa mayat kru helikopter terbabit.

Helikopter itu membawa 10 anggota GSDF termasuk komander Divisyen ke-8 GSDF Leftenan Jeneral Yuichi Sakamoto sebelum dilaporkan hilang daripada radar pada 6 April, 3.46 petang waktu tempatan, kira-kira 10 minit selepas berlepas dari pangkalan tentera di Pulau Miyako di wilayah Okinawa.

Tiada ulasan: