"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM sita 2 akaun Bersatu

FMT Reporters

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyita dua akaun bank milik Bersatu.

Dalam kenyataan, SPRM berkata sitaan itu dibuat pada 11 April lalu berhubung siasatan dan pertuduhan terhadap Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009.

Kes itu juga disiasat mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

Sebelum ini, akaun terbabit dibekukan pada 12 dan 13 Jan 2023 mengikut Seksyen 44 AMLATFPUAA 2001 bagi membantu siasatan terhadap wang yang disyaki daripada hasil haram.

“Susulan itu, SPRM melaksanakan tindakan sitaan tersebut pada 11 April 2023 berhubung siasatan dan pertuduhan terhadap Presiden  Bersatu, Muhyiddin Yasin bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 dan AMLATFPUAA 2001,” katanya.

Disember lalu, SPRM mengesahkan sudah menerima butiran berhubung pecahan dana pakej rangsangan ekonomi dibelanjakan kerajaan pada 2020 dan 2021 berhubung pengurusan Covid-19 daripada Kementerian Kewangan.

Pada 10 Mac, Muhyiddin didakwa atas empat tuduhan salah guna kuasa berkait program Jana Wibawa, untuk mendapatkan RM232.5 juta bagi partinya, Bersatu.

Muhyiddin turut didakwa atas dua tuduhan pengubahan wang haram membabitkan sejumlah RM195 juta.

Ahli Parlimen Pagoh itu mengaku tidak bersalah selepas tuduhan dibacakan kepadanya di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur di hadapan Hakim Azura Alwi.

Muhyiddin, 75, ialah bekas perdana menteri kedua yang didakwa atas kesalahan sedemikian, selepas Najib Razak.

Tiada ulasan: