"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri Sumber Manusia V Sivakumar gantung tiga pegawai kanan

B Nantha Kumar

Menteri Sumber Manusia V Sivakumar telah menggantung tugas tiga pegawai kanannya, termasuk seorang setiausaha sulit dan seorang pegawai tugas-tugas khas (PTTK) yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung siasatan rasuah terhadap kelulusan pekerja asing.

Satu sumber daripada Kementerian Sumber Manusia (KSM) mengesahkan penggantungan tersebut.

"Ya, tiga orang tersebut telah digantung tugas oleh menteri dengan serta-merta.

"Ini termasuk dua orang yang kini ditahan SPRM dan seorang lagi PTTK," katanya ketika dihubungi kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, sumber itu tidak menjelaskan sebab individu ketiga itu digantung tugas.

"Saya tidak pasti sebab seorang lagi PTTK digantung," katanya lagi.

Carian Malaysiakini dalam sistem direktori kakitangan KSM menunjukkan nama ketiga-tiga pegawai tersebut telah dipadamkan.

Untuk rekod, SPRM menyerbu pejabat kementerian di Putrajaya pada Khamis, di mana agensi pencegahan rasuah itu turut menahan seorang pegawai kanan menteri itu.

Sehari kemudian, SPRM menahan setiausaha sulit Sivakumar berhubung siasatan rasuah itu. Dia ditahan reman selama empat hari bagi membantu siasatan.

Selain itu, seorang ahli perniagaan dari Ipoh turut ditahan dalam siasatan yang dikatakan melibatkan rasuah bernilai RM97 juta.

Difahamkan siasatan SPRM turut bertumpu kepada individu lain dalam kementerian dan agensi berkaitannya.

Terdahulu, pagi ini SPRM telah memanggil Sivakumar untuk merekodkan kenyataannya.

Dia dilaporkan pergi ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya pada jam 10 pagi ini untuk menjawab soalan berhubung kes itu.

"Ya, dia tiba jam 10 pagi. Kami memanggilnya untuk merakam kenyataannya," kata sumber SPRM seperti dipetik laporan portal berita tempatan.

Malaysiakini telah menghubungi Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki untuk pengesahan dan butiran lanjut mengenai perkara itu.

Tiada ulasan: