"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tuanku lagi bijaksana, hantar orang lain maknanya tak berkenan MB Kedah

NASUHA RAHMAN

Kuasa menghantar Menteri Besar ke Majlis Kewangan Negara merupakan kuasa Tuanku Sultan dan ia bukan boleh pandai-pandai pihak lain yang menghasut Tuanku untuk hantar sesiapa ke sana.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa ada usaha terancang menggantikannya dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Norizan Khazali untuk mewakili Kedah dalam Majlis Kewangan Negara.

Sanusi turut mendakwa gerakan itu dibuat kerana kelantangannya mengkritik kerajaan persekutuan dan wujud usaha melobi Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Badlishah bagi tujuan demikian.

Mengulas mengenai dakwaan itu Dr Zulqarnain Lukman berkata tindakan Sultan Kedah Sultan Badlishah bukanlah calang-calang orang yang mudah dihasut oleh orang lain.

“Ingat Tuanku tu lekeh sangat ka sampai mudah dihasut orang lain. Hangpa mesti tak reti baca Perkara 108 Perlembagaan Persekutuan ini.

“Hangpa kena sedaq sikit Tuanku tu lagi bijaksana. Penasihat Tuanku tu Pegawai Undang-Undang Negeri. Tuanku juga ada institusi sendiri. Ada pejabat sendiri. Ada pegawai sendiri.

“Yang Hangpa duk kata gitu kat Tuanku seolah olah Hangpa dah pandang rendah kepada kebolehan Tuanku.

“Kalau Kedah hantaq orang lain maknanya Tuanku dah tak berkenan dengan perangai MB yang konon terpaling hebat tu. Takkan rakyat Kedah masih nak undi calon yang Tuanku tak berkenan,”kata beliau.

Beliau turut ingatkan Sanusi supaya berkata-kata dengan elok agar mulut beliau nanti tidak terkena dengan cabai dibimbangi merah bibir nanti.

Zulqarnain berkata Sanusi perlu ingat pelantikannya itu dibuat atas ehsan Tuanku dan cara dia bercakap seolah-olah lebih besar daripada Tuanku

“Kalau Tuanku tengok hangpa duk asyik cari gaduh dengan Federal memang eloklah Tuanku hantar orang lain pi bincang elok-elok dengan PM10.

“Jadi MB ini ada had kuasa dalam Undang-Undang Tubuh Negeri. Jangan hangpa duk suka hati langgaq pulak sampai kuasa Tuanku pun hangpa jadikan Pertikaian Nasional,”katannya dalam loghat Kedah.

Majlis Kewangan Negara ini tempat semua negeri duduk bincang berapa peruntukan tahunan negeri boleh dapat ada lapan benda penting yang boleh dibawa dalam majlis ini.

Perkara 108 Perlembagaan Persekutuan menetapkan Majlis Kewangan Negara perlu diketuai perdana menteri atau mana-mana menteri dilantik manakala setiap negeri diwakili individu diperkenan sultan atau Yang di-Pertua Negeri.

Tiada ulasan: