"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas Selangor mesti nasihati Hadi jangan melampaui batas

AKMAL MANAF

Parti Amanah Negara (AMANAH) Selangor meminta Pas negeri itu menasihati presiden mereka, agar tidak melampaui batas apatah lagi terhadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Pengarah Komunikasi AMANAH Selangor, Abbas Azmi menyifatkan Tan Sri Abdul Hadi Awang adalah pemimpin senior yang telah lama berada dalam parlimen.

”Sudah pastinya beliau sudah memahami kepentingan menghormati setiap keputusan dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Kebawah Duli Tuanku.

”Janganlah memilih kasih apabila setiap titah Kebawah Duli Tuanku itu memenuhi selera dan nafsu serakah, beliau menerimanya, manakala yang berlawanan dengan nafsu, beliau ingkar,” bidasnya dalam satu kenyataan.

Pada 29 Februari lalu, Sultan Selangor menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan Presiden Pas, Abdul Hadi yang dipercayai ditujukan kepada alim ulama, peguam, hakim, ahli-ahli Parlimen dan Dewan Undangan Negeri serta Raja-Raja Melayu.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Abdul Hadi bertajuk ‘Ketinggian Islam Wajib Dipertahankan’ pada 20 Februari lalu itu, disiarkan di portal berita pas.org.my.

Susulan penulisan kontroversi itu, Abbas berkata, pihaknya kesal dengan kenyataan tersebut yang dilihat berunsur menyentuh kredibiliti Kebawah Duli Tuanku Sultan Selangor terutamanya berkaitan keputusan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) yang dipengerusikan Sultan Selangor sendiri.

“Jangan hanya mendiamkan diri wala’ kepada kemungkaran yang dilakukan oleh pimpinan,” tegas Abbas kepada parti berkenaan.

Tiada ulasan: