"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin muda warisi budaya politikus dinosaur?

Harapandaily

LIYANA MARZUKI

Ada pujangga menyebut:

“Power attracts the worst, and corrupts the best”

Saya saksikan pemimpin muda ini beraksi di Parlimen. TBH, saya hampa.

Ketika beliau dituduh dengan kes korupsi tahun 2021, beliau kata dianiaya oleh Kerajaan PN.

Beliau didakwa dengan kes yang diada-adakan, kerana enggan memberi sokongan kepada TSMY sebagai PM.

Bila money trail menunjukkan memang betul ada pecah amanah, bila duit parti disalurkan ke akaun ASB beliau sendiri. Macam mana lagi nak lari?

Maka beliau dijatuhkan hukuman. Tujuh tahun penjara dan sebatan.

Namun, beliau beralih sokongan. Kembali bersama mereka yang “aniaya” dia.

Menentang pula kawan-kawan yang bantu beliau dan parti selama ini. Menjerit-jerit kelmarin beliau di Parlimen penuh emosi.

Adakah dengan menyokong sebelah sana, beliau harap mereka akan bebaskan dia?

Kalau begitu, apa bezanya dia dengan Zahid Hamidi? DNAA yang sampai sekarang kita tak boleh terima lagi.

Kita sebagai orang biasa, memang tak boleh faham macam mana politikus ini berfikir dan berstrategi. Apabila prinsip Machiavellian menguasai.

Bila bergema laungan “berprinsip” dan “whiter than white”, apa sebenar maksudnya?
Adakah hanya retorik sahaja?

Persoalannya, bolehkah kita bergantung harap kepada pemimpin muda kita?

Ataupun mereka lebih kurang sama. Mewarisi budaya politikus dinosaur juga?

Tiada ulasan: