"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warga Myanmar tunjuk kemaluan kepada seorang wanita dihadapkan ke mahkamah

Meor Riduwan Meor Ahmad
am@hmetro.com.my
THAN Htay Aung mengaku tunjuk kemaluan kepada seorang wanita di tandas sebuah pusat beli-belah awal bulan ini. FOTO Meor Riduwan Meor Ahmad
THAN Htay Aung mengaku tunjuk kemaluan kepada seorang wanita di tandas sebuah pusat beli-belah awal bulan ini. FOTO Meor Riduwan Meor Ahmad
Melaka: Lelaki warga Myanmar mengaku bersalah atas pertuduhan menunjukkan kemaluan kepada seorang wanita di sebuah pusat beli belah awal bulan ini.

Tertuduh, Than Htay Aung,40, membuat pengakuan itu sejurus pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa di Mahkamah Majistret Ayer Keroh di sini, tadi.

Mengikut pertuduhan, dia dituduh dengan sengaja melanggar kesopanan terhadap seorang wanita berusia 23 tahun dengan menunjukkan kemaluan kepada mangsa.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di bilik air tingkat bawah pusat beli belah di Jalan Lagenda di sini, pada jam 2.45 petang, 4 Februari lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377D Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun jika disabitkan kesalahan.

Majistret Nabilah Nizam bagaimanapun menangguhkan perbicaraan pada 18 Mac hadapan dengan kehadiran jurubahasa Myanmar.

Ini berikutan, mahkamah perlu memastikan bahawa pengakuan bersalah tertuduh adalah tuntas dan dia benar-benar memahami pertuduhan serta akibat pengakuannya.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Fiqri Hakim Zamri tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh yang tidak diwakili peguam.

Tiada ulasan: