"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita dituduh bunuh anak angkat 5 tahun

FMT Reporters
Wan Fatimah Zahra Wan Abdullah dibawa keluar dari Mahkamah Majistret selepas didakwa atas pertuduhan membunuh anak angkatnya awal bulan ini. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Seorang wanita didakwa di Mahkamah Majistret atas pertuduhan membunuh anak angkatnya di sebuah rumah di Taman Malcop, Ipoh, awal bulan ini.

Wan Fatimah Zahra Wan Abdullah, 28, mengangguk tanda memahami pertuduhan membunuh kanak-kanak berusia lima tahun itu, yang dikemukakan terhadapnya di hadapan Majistret S Punitha.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan berikutan kes bunuh di bawah bidang kuasa perbicaraan Mahkamah Tinggi.

Tertuduh yang didakwa melakukan kesalahan itu antara tempoh 5 Jun hingga 10 Jun dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan,lapor Berita Harian.

Jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman mati atau penjara maksimum 40 tahun dan minimum 12 kali sebatan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Vatchira Wong Rui Fern, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Tiada jaminan ditawarkan dan mahkamah menetapkan 28 Ogos depan sebagai tarikh sebutan semula kes bagi serahan laporan kimia.

Dalam pada itu, ibu kandung mangsa, Siti Nurhidayatul Akmar Mohd Zamry, 28, meluahkan rasa sangat kecewa, sambil menyuarakan, “Kenapa buat anak aku macam tu?”, ketika tertuduh dibawa keluar dari kamar mahkamah.

Bercakap kepada pemberita, Nurhidayatul berkata, dia dan tertuduh disifatkan rakan baik sejak zaman persekolahan.

Katanya, anaknya yang meninggal dunia merupakan anak ketiga daripada empat beradik dan diberikan kepada tertuduh kerana tidak mempunyai anak walaupun sudah lama berkahwin.

Tiada ulasan: