"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemegang kunci Kaabah meninggal dunia

BERNAMA
SHEIKH Saleh Al-Shaibi. FOTO Bernama/haramain.com
SHEIKH Saleh Al-Shaibi. FOTO Bernama/haramain.com
Kuala Lumpur: Ketua Pemegang Kunci Kaabah, Sheikh Saleh Al-Shaibi meninggal dunia, menurut portal haramain.com.

Menurut laporan yang dikongsi di platform media sosial X pada Sabtu, solat jenazah diadakan di Masjidil Haram dan pengebumian di Tanah Perkuburan Al Mu'alla di Makkah.

Untuk rekod, Saleh Al-Shaibi dilantik sebagai penjaga Kaabah pada 2013 selepas bapa saudaranya, Abdulqader Taha Al-Shaibi meninggal dunia.

Pada masa ini, fungsi penjaga terhad kepada pembukaan dan penutupan Kaabah.

Istana Diraja, Kementerian Dalam Negeri dan pasukan kecemasan akan menyelaras dengan penjaga jika terdapat tetamu negara.

Tiada ulasan: