"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apabila popular rasa diri hebat

Nabil pula mohon maaf kerana 'terlajak' berkata-kata
Malaysiakini

Pelawak dan pengacara Nabil Ahmad tampil memohon maaf atas 'keterlanjuran' dia mengeluarkan kata-kata sewaktu mengendalikan sebuah program hiburan di televisyen swasta baru-baru ini.

Kata Nabil, dia memohon maaf sekiranya dia mengguris hati mana-mana pihak berhubung isu dibangkitkan sewaktu bersiaran berkenaan.

“Saya Nabil Ahmad, pada bulan yang suci dan mulia ini ingin memohon maaf andai kata ada ayat saya mungkin mengundang rasa tidak selesa sesetengah pihak dan menyinggung mana-mana individu.

“Segala yang baik datangnya dari Allah dan segala yang buruk, salah dan silap itu dari diri saya sendiri,” katanya.

Terdahulu Nabil melalui klip video yang tular membangkitkan isu berhubung ramai asatizah ketika ini didakwanya sedang berdepan "ujian" sehingga ada antara mereka "direhatkan" daripada berceramah atau mengendalikan sesebuah program.

Bahkan lebih teruk, dakwanya, hal itu berlaku disebabkan ada pihak yang membuat hasutan berhubung isu direhatkan tersebut.

Bagi Nabil, 40, perkara itu tidak sewajarnya berlaku sekiranya ia boleh dibincangkan secara baik.

Nabil dipercayai berkata demikian susulan kontoversi ditimbulkan pendakwah selebriti, Don Daniyal Don Biyajid, sewaktu mengemudi program Salam Baitullah di stesen Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Janji untuk lebih berhati-hati

Pada 5 Jun lalu, Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Radio Televisyen Malaysia (RTM), Suhaimi Sulaiman, memaklumkan Don Daniyal direhatkan seketika selepas membuat dakwaan berhubung Rasulullah SAW melamar dan lamarannya ditolak seorang wanita, Ummu Hani sebanyak tiga kali.

Dia yang juga seorang pengusaha restoran mendakwa Ummu Hani merupakan cinta pertama Rasulullah.

Selepas Don Daniyal kembali bersiaran seminggu kemudian, namanya kembali hangat apabila dia bercerita mengenai manfaat memandang wajah guru lebih baik daripada bersedekah 1,000 ekor kuda di jalan Allah.

Kenyataan itu sekali lagi didakwa meragui hingga mengakibatkan Don Daniyal direhatkan terus daripada mengemudi program Salam Baitullah.

Terbaru, Don Daniyal menuai kecaman apabila jawapannya menimbulkan kekeliruan berhubung dibolehkan berpuasa pada hari Tasyrik iaitu hari ke11, ke-12 dan ke-13 Zulhijah.

Sedangkan keempat-empat mazhab terbesar dalam Islam sepakat mengakui agama mengharamkan hari berkenaan adalah haram untuk berpuasa.

Kenyataan itu turut mendapat teguran daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohd Na’im Mokhtar.

Pada hantaran yang sama, Nabil yang juga pelakon Lu Pikirlah Sendiri de Movie itu memberitahu dia akan lebih berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang kenyataan pada masa akan datang.

“Saya akan cuba untuk lebih berhati-hati di masa akan datang,” katanya.

Tiada ulasan: