"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Masa now kucing diiklankan cari jodoh

Agensi
Salah seekor kucing yang diiklankan untuk mencari pasangan. FOTO Weibo
Salah seekor kucing yang diiklankan untuk mencari pasangan. FOTO Weibo
Beijing: Acara mencari jodoh untuk haiwan peliharaan menjadi trend di China sebagai salah satu cara golongan muda bujang melepaskan tekanan untuk berkahwin.

Trend ini berubah menjadi satu bentuk interaksi sosial baharu dalam kalangan generasi muda.

Acara seumpama itu berjudul 'Jika Anda Ialah Si Comel' berlangsung pada 25 Mei lalu dan menarik perhatian netizen, lapor Star Video.

Seekor kucing jantan yang disifatkan sebagai 'mempunyai kereta, rumah dan kewangan stabil' menonjol sebagai calon yang diingini kerana berusaha mencari pasangan.

Profil temu janji kucing itu juga agak melucukan apabila pemiliknya mendedahkan haiwan itu baru berusia dua tahun dan berjaya dalam kerjayanya.

Profil itu seterusnya menggambarkan kucing itu sebagai introvert, kelihatan sejuk di luar tetapi hangat di dalam, seksi dan pemalu, bersemangat, berfizikal tegap dan pencinta kecergasan.

"Hari ini, saya secara terbuka mencari teman yang sesuai dalam dunia kucing bertujuan untuk dijodohkan dengan kucing muda yang lembut dan cantik bagi membina keluarga bersama-sama," katanya.

Empat kucing betina yang tertarik dengan profil itu menggambarkan latar belakang keluarga, bakat dan butiran lain mereka.

Trend ini bukan satu-satunya cara generasi muda di China mencipta hiburan untuk diri mereka sendiri sambil mencari pasangan untuk haiwan peliharaan mereka.

Ramai juga beralih ke laman web seperti Xianyu, tempat mereka menyiarkan iklan untuk tarikh haiwan peliharaan.

Dimiliki Alibaba, yang juga pemilik South China Morning Post, Xianyu mempunyai kira-kira 3 juta pengguna yang menggunakan platformnya setiap tahun untuk mencari rakan kongsi bagi haiwan kesayangan mereka.

Iklan dipaparkan dalam laman itu biasanya kreatif dan lucu apabila pemilik menyerlahkan sifat haiwan peliharaan mereka.

Ada yang menekankan keperibadian, seperti amat bodoh dan jujur manakala yang lain menunjukkan gambar baka tulen.

Acara itu diilhamkan daripada rancangan temu janji televisyen China, If You Are the One membabitkan peserta lelaki memperkenalkan diri mereka dalam klip video sebelum tetamu wanita menunjukkan minat dengan menghidupkan lampu sebagai simbolik 'ya' dan mematikan untuk 'tidak'.

Tiada ulasan: