"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Altantuya Najib: Si Bebal Nak Gantung Gobind


Ahli Parlimen BN dilaporkan bercadang menggantung tugas ahli parlimen DAP Gobind Singh Deo selama setahun kerana dianggap menghina dewan berhubung tuduhannya terhadap timbalan perdana menteri kelmarin.

Wakil rakyat Puchong kelmarin telah digantung sehari dari Dewan Rakyat selepas mendakwa Datuk Seri Najib Razak terlibat dalam pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Usul mengambil tindakan disiplin itu dimuatkan dalam aturan urusan mesyuarat dan usul-usul Parlimen untuk dibahaskan pada Isnin depan.

Jika dikenakan tindakan tersebut, Gobind "tidak akan dibayar kesemua bayaran elaun dan kemudahan sebagai seorang ahli parlimen" sepanjang tempoh tersebut.

Sebelum dikenakan tindakan itu, beliau bangun untuk bertanya soalan kepada Najib, yang juga menteri kewangan sebaik sahaja pemimpin Umno itu selesai menyampaikan penggulungannya.

Selain isu Altantuya, Gobind juga mempersoalkan tindakan berhubung kematian mengejut A Kugan dalam tahanan polis, Januari lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abd Aziz awal malam ini dilaporkan berkata usul itu akan dibentangkan jam 11.30 pagi menurut peraturan tetap dewan 27 (1).

"Dewan akan mengundi untuk memutuskannya selepas perbahasan itu," beliau dipetik berkata.

Persoalan kini, bijaksanakah tindakan Barisan Nasional itu?

Rakyat melihat episod tersebut sebagai satu usaha para wakil rakyat BN untuk mempertahankan Najib Tun Razak yang bakal menjadi Presiden UMNO/BN dan juga bakal Perdana Menteri dan separtinya ia untuk mengurangkan wakil Pakatan Rakyat di Dewan Rakyat.

Kes Altantuya menarik semula perhatian rakyat ekoran pendedahan akhbar Liberation yang mengaitkan hubungan Najib yang dikatakan ada melakukan pertemuaan dengan Altantuya yang telah dibunuh dengan kejam itu.

Suara-suara lantang kedengaran setiap masa agar Najib disiasat, namun pemimpin-pemimpin UMNO-BN memekakkan telinga mereka terhadap suara-suara tersebut lantaran ia bukan sahaja akan menjejaskan masa depan Najib malah menjejaskan parti UMNO-BN keseluruhannya. (Ia juga menjejaskan peluang mereka yang bercita-cita dan berharap untuk dilantik sebagai menteri, timbalan menteri dan setiausaha parlimen di dalam rombakan kabinet yang akan dilakukan Najib setelah menjadi PM nanti).

Yang ketara UMNO-BN masih lagi di dalam keadaan menafikan (state of denials) yang populariti mereka di kalangan rakyat negara ini semakin hari semakin menurun.

Kekalahan mereka untuk mempertahankan majoriti 2/3 di dalam PRU12 lansung tidak memberi apa-apa pengajaran kepada mereka supaya mereka melakukan bedah-siasat untuk melihat faktor-faktor penolakan rakyat terhadap parti mereka di dalam pilihanraya yang lalu serta di dua pilihanraya kecil selepasnya iaitu di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Malah kekalahan calon mereka ke atas pemimpin Hindraf yang sedang ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang meringkuk di penjara di dewan undangan negeri Kota Alam Shah, M Manoharan adalah bukti nyata maruah, kredibiliti dan integriti BN sebenarnya sudah ditolak dengan jelas oleh rakyat.

Kemenangan M Manoharan disamping kekalahan pemimpin-pemimpin utama MCA/MIC/Gerakan samada di Dewan Rakyat atau dewan undangan negeri menjelaskan fakta bahawa wakil rakyat BN hanyalah gendang kosong yang telah ditolak oleh rakyat.

Melihat kepada keputusan pilihanraya umum 2008 masyarakat Puchong telah memberikan kemenangan besar kepada Gobind dengan majoriti 12,593. Satu angka yang agak besar jika dibandingkan dengan majoriti yang diperolehi oleh tukang-tukang sorak BN di Dewan Rakyat seperti Tajuddin Abdul Rahman - Pasir Salak (maj - 2,688), Dato Seri Mohamed Nazri Abd Aziz - Padang Rengas (maj - 1,749), Bung Mokhtar Raden - Kinabatangan (maj - 6,326).

Gobind, sama seperti Nizar dan para exconya tidak kerugian apa-apa (walaupun dari sudut materialnya mereka kehilangan elaun dan keistimewaan-keistimewaan lain) namun dari segi sokongan dan simpati rakyat kepadanya akan terus meningkat dan ini akan pastikan memberikan Pakatan Rakyat modal yang cukup banyak untuk di bawa ke pilihanraya-pilihanraya akan datang terutama pilihanraya kecil 7 April nanti di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

Justeru itu, kita ingin bertanya kepada wakil-wakil rakyat UMNO dan BN, apakah yang mereka perolehi dengan mengusulkan tindakan dikenakan ke atas wakil rakyat Puchong itu? Apakah mereka merasakan bahawa rakyat Puchong akan beralih untuk menyokog BN selepas ini? Apakah mereka merasakan BN akan bertambah kuat dengan mengambil tindakan sekeras itu?

Yang rakyat sekalian boleh beritahu ialah mereka akan terpaksa membayar harganya yang mahal dengan menanggung kekalahan yang lebih besar di dalam pilihanraya akan datang, bukan sahaja di parlimen Puchong malah di tempat-tempat lain.

Fikir-fikirkanlah.                                                                                                 
http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: