"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jais tidak kisah dengan Balkis yang diketahui haram

Saidah Hairan 
SHAH ALAM, 25 Mac (Hrkh) -
 Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Dato' Mohamed Khusrin Munawi menganggap surat daripada Balkis yang ditandatangani oleh Puan Sri Asbi Rohani Asnan yang mengaku sebagai Yang Dipertua Balkis tidak mendatangkan masalah kerana ia tidak menjejaskan polisi Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Ini ekoran pendedahan maklumat Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawab dan Ketelusan (Selcat), Azmin Ali (KeADILan-Bukit Antarabangsa) yang mempersoalkan tentang surat bertarikh 16 April 2008 ditandatangani oleh Asbi Rohani sebagai YDP Balkis.

Kandungan surat tersebut membenarkan Pegawai Mais, Hafizatul Akma Abdul Jalil yang ditugaskan di Kompleks Wawasan Balkis dibenarkan tinggal di situ sehingga habis pantang bersalin.

Ikuti dialog dalam sesi siasatan Balkis yang dilakukan oleh Selcat terhadap saksi keenam, Dato' Mohamed Khusrin yang juga Setiausaha Mais, di dewan Annex, Shah Alam.

Pengerusi Selcat Teng Chang Khim: Surat ini ditandatangi oleh Puan Sri Asbi Rohani Asnan sebagai Yang Dipertua Balkis. Pada 14 april sepatutnya Balkis sudah dibubarkan dan Puan Sri Asbi adalah isteri kepada bekas Menteri Besar, Tan Sri Mohamed Taib. Dato menerima surat pengesahan Balkis membenarkan Hafizatul Akma tinggal di asrama tersebut hingga 30 April 2008.

Kushrin: Tanggapan Balkis dibubarkan itu tanggapan saya tapi saya sendiri tidak pasti kedudukan Balkis ketika itu.

Teng: Dato tahu Dato' Sri Dr Mohd Khir Toyo menjadi Menteri Besar dari tahun 1999 hingga 2008 dan dalam tempoh itu isteri beliau ada Pengerusi Balkis...

Kusrin: Ya

Teng: Bagaimana tiba-tiba Asni menandatangi surat ini sebagai Pengerusi Balkis dan Dato terima tanpa was-was...

Kusrin: Saya rasa surat ini tidak melibatkan apa apa cuma memaklumkan kebenaran kakitangan kita terus tinggal di kompleks, saya rasa tidak ada melibatkan apa-apa polisi yang dirasakan oleh Mais. Saya perasaan ketika terima surat ini yang tandatangan Puan Sri Asni. Pada saya ini soal dalaman Balkis yang tak perlu saya ambil tahu.

Teng: Ini bukan soal dalaman Balkis sebab surat ini mengesahkan pegawai Mais dibenarkan tinggal di bangunan Balkis sehingga 30 April. Sepatutnya mereka sudah keluar daripada Kompleks Wawasan Balkis pada 8 April.

Kushrin: Ini pegawai ini baru bersalin dan dalam keadaan pantang

Teng: Saya tidak ada masalah beliau boleh tinggal disitu tetapi apabila Dato dapat surat ini Dato tidak menyesaki surat ini dan terus membenarkan Hafizatul tinggal disitu. Saya hendak beritahu `Jangan tegakkan benang yang basah'. Sebenarnya Pengerusi Balkis, Datin Seri Zaharah Kechik tetapi surat ini ditandatangani oleh Puan Sri Asbi Rohani. Dato' tidak menyesaki apa-apa?

Kushrin: Pada saya tidak ada masalah...apa masalahnya. Siapa tandatangani pada saya tidak penting.

Teng: Patutlah Dato' dengar daripada Penyelaras Kompleks Jamilah Balkis dibubarkan Dato' senang mempercayai apa orang cakap.

Azmin: Saya kira perkara ini serius. Dato selaku Pengarah JAIS membawa satu imej yang penting kepada umat Islam dan orang lain di negeri Selangor. Kalau keterangan-keterangan yang diberikan Dato' dalam perbicaraan terbuka seperti ini yang turut dihadiri oleh pihak media dan wartawan, ini memberi satu tanggapan yang cukup negatif kepada pengurusan Jais, betul saya setuju Dato' tak perlu terlibat dalam masalah dalaman Balkis.

Tetapi surat yang dikeluarkan bertarikh 16 April 2008 adalah hasil susulan surat Dato bertarikh 7 Arpil. Pertama Dato' telah menyatakan Balkis dibubarkan tetapi Dato' masih menulis surat kepada Pengerusi Balkis.

Walaupun kenyataannya Balkis belum dibubarkan tapi Dato sudah ada tanggapan daripada puan Jamaliah bahawa Balkis sudah dibubarkan. Maka Dato; cuba menempatkan lima pegawai berkenaan maka Balkis keluar surat pada 16 April dan surat ini adalah surat jawapan kepada surat Dato'.

Apabila surat jawapan kepada surat Dato' itu datang daripada seorang yang tidak sah Dato langsung tidak menunjukkan rasa tanggungjawab untuk menyemak semula. bahawa orang yang menandatangni surat jawapan kepada surat Mais adalah orang yang tidak sah.

Kalau inilah pentadbiran Jais saya rasa amat malang sekali, betul Dato tak perlu terlibat, siapa YDP tetapi sekurang-kurangnya Dato harus mengutus satu lagi surat kepada Balkis mengatakan yang menandatangi surat pengesahan supaya pegawai Mais boleh terus tinggal di situ. Mengapa tidak dilakukan.

Kushrin : Saya rasa bukan tanggungjawab saya untuk tahu siapa jadi Pengerusi Balkis.

Azmin: Ini satu jawapan yang paling malang. Dato sebagai Pengarah Jais dan Setiausaha Mais ambil wang Mais, ambil wang zakat bayar lima pegawai yang ditugaskan kepada Balkis tapi tak tahu siapa Pengerusi Balkis.

Kushrin: Saya menafikan saya tak ambil duit zakat duit Mais ini keputusan yang dibuat oleh Mais. Saya sebagai setiausaha dan bukan saya seorang yang buat.

Azmin: Tapi keputusan Dato' menafikan Dato tak tahu siapa Pengerusi Balkis, Dato' kena ingat Dato' memberi keterangan di bawah bersumpah.

Kushrin : Saya kata saya maklum tetapi saya tidak bertanggungjawab yang penting siapa yang hendak tandatangani surat ini sama ada Puan Sri Asbi atau Zaharah Kechik pada saya tidak penting.

Teng: Itu penting kalau Puan Sri Asbi bukan YDP maka surat ini tidak sah maka bererti pegawai Dato' berada di bangunan Balkis dengan cara tidak sah, yang halal dan haram kita kena betulkan kalau surat ini tidak sah bererti penempatan Hafizatul di bangunan Balkis tidak sah.

Azmin : Dato ini memberi keterangan dibawah bersumpah saya malu hendak mengaku umat Islam di negeri Selangor kalau inilah Pengarah Jais dan Setiausaha Mais, saya rasa malu ini keterangan bertulis

Kushrin : Apa masalahnya saya tak faham....

Azmin : Masalahnya surat yang Dato terima adalah daripada orang yang tidak sah kenapa Dato selaku setiausaha Mais tidak merujuk semula kepada Balkis bahawa mengapa orang yang tidak sah menandatangni surat utnuk mengesahkan permohonan yang idbuat oleh Mais terlebih awal, apakah itu susah hendak jawab.

Kushrin : Bukan tanggungjawab saya nak tahu siapa yang menjadi Pengerusi Balkis pada saya tidak penting, kalau siapa-siapa tandatangan pada pihak Balkis saya boleh terima juga.

Azmin : Kalau dia tulis (bagi pihak-bp) saya tidak ada masalah, ini tulis Puan Sri Asbi Rohani Asnan Yang Dipertua Balkis...(wahai Setiausaha Mais). Jangan berdolak dalik ini perbicaraan terbuka, kalau bagi pihak dia ada tulis (bp-bagi pihak) tak kan Ketua Pentadbir tak tahu surat menyurat.

Kushrin: Saya kata tadi kalau siapa-siapa tulis bagi Balkis kita boleh terima.

Teng : Tapi Dato' sudah tahu YDP bukan Puan Sri Asbi sudah 9 tahun Datin Seri Zaharah Kechik adalah Yang DIpertua Balkis Dato' sebagai jawatan tertinggi dalam kerajaan negeri Selangor sepatutnya tahu.

Saari Sungib : Kita memandang tinggi kepada Jais dan Mais yang menjaga halal haram, sah tak sah jadi kalau Pengarah Jais tidak peka isu sah atau tidak, ini memberi gambaran yang amat buruk, perkara ini penting.

Kushrin : Saya faham ini tanggungjawab saya pada saya isu surat Balkis ini sama ada ditandatangai Puan Sri Asbi atau Datin Seri Zaharah isu kecil, tidak menjejaskan polisi Mais, pada saya tidak...

Teng: Sama ada pegawai Hafizatul penempatan beliau sah atau tidak maka penempatan beliau itu adalah satu pencerobohan.

Kushrin: Saya tidak fikir sampai begitu sebab kita bagi pertimbangan atas keperikemanusiaan pada ketika

Teng : Itu tidak menjadi masalah tapi mesti jadi persetujuan Balkis. Sekarang yang bagi persetujuan bukan wakil sah Balkis bererti persetujuan itu tidak sah, bila tidak sah ia jadi pencerobohan dan ini menjadi tanggungjawab Mais dan Mais kena jawab kerana Dato' terima surat itu sedangkan Dato' tahu Pengerusi Balkis bukan Puan Sri Asbi.

Kushrin : Saya tidak dapat jawab.... 

Tiada ulasan: