"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pandirkah atau Pendekar

Hishamuddin kononnya seorang pendekar.

Dr Fikrah
Hari ini, Hishamuddin telah mengubah wataknya daripada seorang yang “pemalu” kepada seorang pendekar yang garang. Gayanya itu sememangnya mencederakan perut-perut orang yang mendengarnya. Semua pendengar tercedera perut kerana tidak tahan gelak, melihat gayanya itu. Kata-kata tersebut diiringi dengan keris dan menciumnya. Kononnya dia seorang pendekar Melayu. Pendekar Melayu haprak yang menjahanamkan Bahasa Melayu ada la.

Dalam ucapannya itu, beliau menempelak projek peralihan kerajaan persekutuan "16 September" yang diusahakan oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkannya "petualang yang cuba mengajar anak ketam berjalan betul".

"Ada petualang yang secara sumbang mengisytiharkan bahawa akan berlaku pertukaran kerajaan pada 16 September 2008. Lalu disemai benih keraguan di kalangan rakyat hingga menjejaskan keyakinan dunia.

"Maha Kuasa Tuhan yang menentukan, realiti yang terjadi adalah di sebaliknya; apabila peralihan kuasa telah berlaku di negeri Perak. Demikian kebenaran ketentuan Ilahi menidakkan dakwaan orang yang bersifat takabbur, bersifat riak, bersifat sombong.

"Demikian bidalan Melayu kepada ketam yang cuba mengajar anaknya berjalan betul," katanya.

Tambahnya, "petualang" tersebut seorang yang "gilakan kuasa, sanggup bersekongkol dengan musuh, menghina tanah air sendiri di serata dunia, mempersenda institusi raja, manusia berbagai-bagai topeng yang mengamalkan budaya hipokrasi dan lain di depan, lain di belakang."

"Siakap senohong gelama ikan duri, cakap bohong lama-lama jual negeri," katanya.

"Pergerakan Pemuda Umno hari ini mengambil ketetapan untuk menentang habis-habisan permainan politik kotor dan keji oleh Si Petualang ini."

Inilah beberapa kata-katanya yang sempat diciplak daripada Malaysiakini. Melucukan bukan. Sebelum saya mengulas kata-katanya, Malaysiakini juga menunjukkan gambar beliau menyarung keris, kononnya seorang pendekar. Tapi, pegang keris pun tak betul!!

Hisham mendakwa bahawa Anuar Ibrahim cuba mengajar anak ketam berjalan betul, sedangkan beliau lupa, PPSMI itulah contoh Hisham sendiri yang mengajar anak ketam belajar betul!! Memang memalukan. Kata-katanya terpalit ke mukanya sendiri. Seolah-olah mengambil najis kucing lalu ditempek ke muka sendiri sambil berkata, tahi kucing adalah najis yang perlu dihindari!

Beliau juga mengatakan bahawa Allah SWT telah menjadikan impian 16 september tersebut menjadi terbalik, iaitu kejatuhan Negeri Perak ke tangan BN. Inilah satu keaiban yang dituturkan oleh seorang yang merasakan dirinya seorang pendekar. Pendekar pun belajar agama, tetapi Hisham mungkin tersilap faham. Perbuatan Zambry merampas Perak adalah secara haram, mana mungkin perbuatan itu diredhai oleh Allah! Haprak punya Hisham.

Selain itu, Anuar juga dikatakan sebagai seorang yan gila kuasa, bersekongkol dengan musuh untuk menghina tanah air. Adakah Hisham lupa, beliau sendiri yang menghina Bahasa Malaysia sendiri! Mempersenda institusi Raja? Siapakah yang melakukan demikian kalau bukan UMNO sendiri. Memang kata-kata itu terpalit ke mukanya semula.

“cakap bohong lama-lama jual negeri”… Adakah Hisham tidak sedar, dia telah pun menjual Bangsa Melayu kepada mat saleh? Sudahlah cakap pun putar belit, bukan setakat menipu, jual bangsa pula. UMNO menentang politik kotor? Siapakah yang mengamalkan politik kotor, dan ia telah pun dibuktikan oleh Lembaga Disiplin sendiri. Haprak punya Hisham.

Nasihatku kepada Hisham, kononnya seorang pendekar yang memperjuangkan Melayu. Hindarkanlah diri anda daripada menuturkan kata-kata yang mengutuk diri sendiri. Sekiranya anda tidak mahu mengutuk diri sendiri, lebih baik diam. Apabila anda berkata, sudah nampaklah keaiban itu. Selain itu, Najib perlu mempelajari tatasusila dan adab sebagai seorang pendekar. Sedap mulut memanggil orang sebagai petualang sedangkan diri sendiri yang menjahanamkan anak Melayu.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah
http://drfikrah.blogspot.com

Tiada ulasan: