"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apabila belum hilang lelah PRK...

Mohd Sabri Said  

Belum pun sempat menghela nafas panjang penat melaksanakan tugasan sebagai Wartawan di Bukit Selambau, Kedah kini berhadapan pula satu lagi pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri (Dun) Penanti apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti, Mohamad Fairuz Khairudin bertindak meletakan jawatan serta merta dengan alasan meneruskan pengajian ke tahap yang lebih tinggi dan menumpukan perhatian pada keluarga.

Alahaiiii.. bermula pula episod di Penanti yang berada dalam Parlimen Permatang Pauh yang diwakili Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim yang menang mudah mengalahkan pencabarnya, Dato' Arif Shah Omar Shah pada bulan Ogos tahun lepas.

Tetapi... tidak mengapa bukan kerana jemu melaksanakan tugasan sebaliknya terpancar keseronokan untuk melihat politik di Pulau Pinang distabilkan kembali apabila Fairus yang dikaitkan dengan kes rasuah kuari di negeri ini direhatkan.

Walaupun beliau belum dihadapkan ke mahkamah dan terbukti kesahihan kesalahannya namun jika dibiarkan pastinya Umno dan konco-konconya akan mempergunakan isu ini bagi memperkemaskan kedudukan parti itu semula walhal parti Nasionalis Melayu itu kini menanti 'bom jangka' bila-bila masa sahaja meletup musnah berderai nama Umno dipersada politik tanahair.

Jadi, untuk memastikan Umno tidak boleh bangkit menapak semula maka tanggungjawab itu seharusnya digerakan bersama dalam gabungan Pakatan Rakyat di lima buah negeri termasuk Perak yang dirampas dengan kerakusan dan keangkuhan.

Tindakan Fairus melepaskan jawatan semata-mata menjagai maruah parti wajar dipuji kerana selagi beliau berada di tempat itu Umno akan menggunakan kesempatan itu menghentam Kerajaan Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang selalu menyebut mengurus tadbir dengan Cekap, Akautabilit dan Telus (CAT) serta mengamalkan pentadbiran Umar Abdul Aziz.

Tambahan lagi hari Isnin ini (20 April) sekali lagi Dun Pulau Pinang akan bersidang.

Pastinya 11 orang Adun BN akan melemparkan kata-kata pedas terhadap Pakatan Rakyat yang baru setahun jagung memerintah berbanding BN yang sudah melebihi 51 tahun menakhodakan bahtera Malaysia.

Satu pujian harus diberikan kepada Fairus kerana sanggup berkorban untuk memastikan kedudukan dan prestasi kerajaan dapat ditingkatkan untuk kesenangan rakyat keseluruhanya.

Namun apa pun, perkara sudah diumumkan hanya memerlukan kerjasama yang erat daripada KeADILan, PAS dan DAP untuk mempertahankan kerusi yang ada.

Kita kena ingat hanya kerusi Parlimen Kuala Trengganu milik Umno yang kita berjaya merampas yang lain seperti Permatang Pauh, Bukit Selambau dan terbaru Penanti adalah kerusi mutlak Pakatan Rakyat yang dimenangi pada pilihan raya umum lalu.

Ini bermakna Pakatan Rakyat hanya mempertahankan kerusi yang sedia ada lainlah jika kerusi Barisan Nasional (BN) kita berjaya rampas.

Tetapi, apa pun ia tetap penting kerana jika BN menang maka dunia mereka terbuka kembali dan akhbar arus perdana dan media elektronik tidak putus-putus menyiarkan rancangan atau slot kemenangan berhari-hari sehingga mual dibuatnya. 

Tiada ulasan: