"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda UMNO koyak-rabak kepada tiga puak

Pergerakan Pemuda UMNO yang lebih terkenal kerana kesamsengannya telah berpecah kepada tiga kabilah. Kabilah pertama menyokong perasuah yang telah dipilih menjadi ketua. Kabilah kedua masih berpaut kuat kepada lelaki yang menumpang sepihan pengaruh ayahnya yang semakin terkubur. Manakala kabilah ketiga terdiri daripada juak-juak yang rasa terhutang budi kepada pakar botox- Khir Toyo, yang telah mungkin telah merasuah mereka semasa beliau menjadi menteri besar Selangor.

Perpecahan Pergerakan Pemuda UMNO ini dijelaskan lagi melalui kenyataan bekas ketua Pemuda Umno Selangor, Syukur Idrus.

“Khairy Jamaluddin perlu mengambil langkah berjumpa dan berbincang dengan Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo bagaimana untuk menyatukan semua pergerakan Pemuda,” tegasnya.

Syukur berkata, Khairy perlu mengikis keegoannya sebagai ketua Pemuda Umno dan perlu menerima pandangan dari Mukhriz dan Dr Mohd Khir untuk kebaikan pergerakan itu.

Manakala Mukhriz dan Dr Mohd Khir pula, tambahnya, perlu secara terbuka menerima Khairy sebagai ketua Pemuda Umno yang baru.

“Jika perkara ini tidak boleh diselesaikan, maka kekuatan Pemuda Umno akan hilang,” katanya ketika ditemui di Rawang dalam program anjuran Pemuda Umno malam Jumaat lalu.

Sumber yang rapat kepada Mukhriz dan Khir Toyo menyatakan adalah sukar bagi mereka berdua untuk menerima dengan ‘ikhlas’ kemenangan Khairy, justeru menjadikan terlalu sukar untuk ketiga-ketiga kabilah itu berkerjasama.

Mukhriz diberitakan tidak mungkin akan memberi kerjasamanya kepada Khairy selaku ketua Pemuda kerana dipengaruhi oleh dendam kesumat ayahnya terhadap menantu Abdullah Badawi itu masih membara. Khir Toyo pula tidak berapa dihiraukan kerana Khir sendiri telah kehilangan pengikut setia.

Ramai penganalisa politik meramalkan Pemuda UMNO akan menjadi semakin lemah dan beransur pupus kerana generasi muda Melayu tidak lagi percaya kepada ucapan retorik dan propaganda murahan UMNO. Kesan ketara yang dapat dijangka apabila UMNO dan Pemudanya pupus, maka sayap kirinya, pukida akan kembali kepada kerjaya asal mereka- penarik kereta!!! kah kah kah. Kesian pukida..!!!

Tindakan generasi muda Melayu yang memilih untuk menyokong Pakatan Rakyat adalah suatu tindakan yang amat bijaksana dan jelas berwawasan.

- kerajaan rakyat

Tiada ulasan: