"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS yakin Najib akan pikul pelbagai krisis dalaman yang membadai Umno-BN!



Ustaz Nazir bersama isteri dan anak-anak turut merasai nikmat perarakan pada hari penamaan calon bagi kerusi Bukit Gantang, Dato' Seri Nizar Jamaluddin

PAS Wilayah Persekutuan yakin BN akan hadapi lebih banyak masalah dalaman selepas ini ekoran semakin berani pemimpin Umno dan sekutunya MIC bertindak di luar batasan kebiasaan mereka.

Menurut Timbalan Pesuruhjayanya, Ustaz Mohd Nazir Zakaria belum sempat sebulan Najib menguasai Putrajaya, pelbagai masalah dalaman melanda BN selain dari tewas di Bukit Gantang dan Bukit Selambau dalam pilihan raya kecil yang diadakan, 7 April lalu.

Mengulas mengenai 'amaran' Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar semua parti komponen BN tidak membuat kenyataan terbuka berhubung isu pelantikan wakil masing-masing dalam barisan kabinet baru, Nazir mempersoalkan asas perlantikan dalam kabinet yang dilihat masih mengekalkan individu yang tidak "bersih" dan telah secara terang ditolak oleh rakyat pada pilihan raya umum lepas.

Kecamukan BN makin teruk apabila di Perlis. Menteri Besarnya, Dato' Seri Dr. Isa Sabu disifatkan oleh Umno negeri sebagai "produk haram" dan di Selangor, Dato' Seri Khir Toyo pula cuba menyingkirkan Tan Sri Muhamad Muhd Taib sebagai Pengerusi Perhubungan Umno negeri apabila beliau mengalu-ngalukan Najib mengetuainya.

"DiTerengganu lagi teruk. Adun BN dari Umno 'memboikot' sidang Dun kerana membantah MBnya, Dato' Ahmad Said. Ini tentunya akan berpanjangan. Mereka tidak hormat dengan Presiden Umno yang baru mereka pilih," tegasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Agung MIC yang juga Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam mengakui parti itu kecewa kerana tidak diberi sebarang tambahan jawatan dalam Kabinet, sedangkan Gerakan mendapat tambahan satu menteri, manakala MCA satu timbalan menteri.

"Apabila adanya politik perkauman, mereka akan anggap mereka adalah juara kaum India. Maka mereka akan jadi menteri. Dengan menjadi menteri, mereka beranggapan mereka boleh membantu kaum India. Tetapi menteri kabinet di Malaysia bukan khusus untuk membantu sesuatu kaum. Perkara ini gagal difahami oleh pemimpin-pemimpin BN, justeru timbul isu seperti ini," ulas Nazir lagi.

Tiada ulasan: