"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Liwat II: Hakim arah bicara dalam perbicaraan


NONE
Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah hari ini membenarkan permohonan peguambela Karpal Singh bagi mengadakan perbicaraan dalam perbicaraan.

Setelah mendengar hujah kedua-dua pihak, beliau berkata terdapat pertikaian mengenai cara beberapa barangan diperolehi.

Sehubungan itu, beliau menangguhkan sidang mahkamah hari ini dan berkata perbicaraan bersambung jam 2.30 petang esok bagi perbicaraan dalam perbicaraan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi orang pertama memberi keterangan dalam perbicaraan dalam perbicaraan itu dan dijangka memberitahu mahkamah mengenai tangkapan ke atasnya yang didakwa tidak sah itu.

NONE
Menurut Zabidin, lazimnya mahkamah tidak mengambil kira bagaiamana bukti diperolehi tetapi ia mempunyai budi bicara bagi menolak bukti tersebut jika ada dakawaan bahawa cara yang tidak betul atau tidak adil digunakan bagi mendapatkannya.

"Dalam perkiraan saya, hanya satu jalan bagi menentukan perkara ini adalah perbicaraan dalam perbicaraan.

"Justeru, saya akan benarkan permohonan pembelaan. Perbicaraan dalam perbicaraan akan diadakan esok.”


Ketua pembangkang itu yang malam semalam sempat berkempen pada pilihan raya kecil Merlimau, tengahari tadi kembali ke kandang tertuduh untuk menyambung perbicaraan kes liwat yang membabitkan dirinya.

NONEKarpal dalam hujahnya sebelum itu, berkata perbicaraan dalam perbicaran itu perlu berikutan permohonan pihak pendakwaan yang mahu beberapa barangan seperti botol air minuman, berus gigi dan tuala 'Good Morning' serta sehelai bulu - yang dijumpai pada sel di mana anwar ditahan semalaman antra 16 Julai hingga 17 Julai 2008 - dikemukakan sebagai barangan bukti.

Tiga barangan itu - botol air minum, berus gigi dan tuan - kemudiannya dianalisis oleh ahli kimia Nor Aidora Saedon dan beliau menjumpai DNA 'Lelaki Y'.

Sehubungan itu, Karpal memohon perbicaraan dalam perbicaraan bagi menentukan sama ada barangan tersebut boleh diterima sebagai bahan bukti kerana ia diperolehi secara tidak adil dan tidak sah.

Karpal Singh ketika berhujah di hadapan Hakim Datuk Zabidin Mohd Diah berkata tertuduh harus dilindungi daripada barang bukti yang diambil secara tidak sah bagi memastikan keadilan. 

"Cara yang betul untuk menghadapi perkara ini adalah dengan mengadakan perbicaraan dalam perbicaraan. Ini bagi memastikan perkara berkaitan dapat diketengahkan.

NONE"Adalah perlu untuk hakim mempraktikkan budibicara terhadap pembelaan," ujar Karpal. 

Bagi Peguam Cara II Negara, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, pihak pembelaan perlu menunjukkan bahawa tertuduh telah diugut, memberi barangan berkenaan dalam keadaan ditekan atau dipujuk sebelum mendakwa ia tidak sah.

Semalam, pihak pendakwaan memanggil tujuh pegawai polis bagi menjelaskan bagaimana barang tersebut diambil dari sel Anwar yang dijalankan tanpa pengetahuan tertuduh.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: