"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Astagfirullah .. Majalah Perancis Menghina Islam, Meletakkan Rasulullah SAW sebagai Ketua Pengarang

Astagfirullah..Majalah Prancis Olok-Olok Islam, Pasang Rasulullah SAW sebagai 'Pemred'
Charlie Hedbo
REPUBLIKA.CO.ID, PARIS: Sebuah majalah Perancis, Charlie Hebdo membuat edisi terbaru bernada provokatif. Dalam edisi itu, mereka mendakwa sebagai "majalah Syariah Mingguan" dan menyenaraikan nama Nabi Muhammad SAW sebagai pemimpin redaksi dan redaktur tetamu.

Yang mengejutkan lagi, di halaman depan majalah itu bertulis "100 sebatan jika anda tertawa". Lalu, ada sebuah laman mengandungi gambar hidung Nabi Muhammad yang memerah. Kemudian, di bawahnya bertuliskan, "Ya, Islam identik dengan humor".

Pada artikel editorial bertuliskan "Oleh Nabi", diulas tentang minuman halal. Lalu ada artikel "syariah sederhana" dan artikel khusus perempuan diberi nama "syariah perempuan".

Ahmed Dabi, aktivis pembela hak Muslim Perancis menuturkan majalah itu sengaja memprovokasi kemarahan dan ketidaksukaan terhadap Muslim. "Orang-orang akan membacanya, dan mereka akan memandang negatif. Jika sebuah majalah serupa dihasilkan lalu membincangkan tentang agama Kristian, maka orang Kristian akan mengeluh," kata Dabi seperti dikutip news.yahoo.com, Rabu (2 / 11).

Jurucakap majalah tersebut mengatakan edisi terbaru Charlie Hebdo merupakan bentuk sindiran terhadap kemenangan kumpulan Muslim dalam pilihan raya Tunisia dan penggulinggan rejim almarhum Muammar Qaddafi.

"Kami tidak merasa seperti memprovokasi. Satu-satunya perbezaan dari edisi sebelumnya, adalah Nabi Muhammad SAW menjadi cover bahagian depan majalah, dan Cover ini sangat langka," kata jurucakap itu.

Sampul majalah ini sudah beredar di laman media sosial seperti Twitter, dan akan beredar di seluruh Perancis hari ini.

Tiada ulasan: