"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hati-Hati Apa Yang Anda Buat Di Mekah !

Wartasubhi
Banyak cerita msitik yang biasa kita dengar daripada mereka yang pergi menunaikan rukun Islam ke lima. Ada banyak kejadian-kejadian pelik berlaku sebagaimana yang diceritakan oleh mereka yang mengalaminya di sana.

Antara pantang larang orang ketika di sana adalah agar sentiasa menjaga mulut ketika menunaikan haji di Mekah. Kata orang utara mulut jangan capoi. Tersilap cakap cepat saja jadinya. Jadi jangan cakap besar ketika di Mekah.

Untuk tahun ini apa saja yang sedang berlaku di tempat-tempat beribadat di Masjidil Haram sentiasa di pantau. Selain itu jalanraya juga turut dipantau oleh pihak berkuasa dan keselamatan Arab Saudi.

Walaupun Mekah merupakan tempat paling suci bagi umat Islam, namun bukan semua yang pergi ke sana suci-suci belaka hati mereka. Masih ada juga yang mengambil kesempatan dengan melakukan aktiviti mencuri dan juga menipu.

Bagi mengelakkan semua itu kerajaan Arab Saudi meletakkan sebanyak 2,080 CCTV  di sekitar tempat beribadah dan juga jalan raya di sana. Mungkin itu merupakan salah satu sebab mengapa mereka amat pantas menangani segala kejadian yang tidak diingini berlaku/

Baru-baru ini seorang ulama Syiah ulama Syiah Usama Al-Attar dari Kanada yang merupakan seorang Imam di salah sebuah Masjid di Kanada telah diberkas oleh pihak berkuasa agama di Arab Saudi kerana dituduh mematahkan tangan polis! Kejadian berlaku dengan amat pantas sekali dan ada pihak berkata kalau orang syiah, kerajaan Arab Saudi lansung tak akan memberi muka.

Tiada ulasan: