"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Laporan The West Australian sengaja dirancang?

KUALA LUMPUR 4 Nov: Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin mencetuskan kemungkinan media Australia dirancang menyiarkan laporan mengenai anak perempuan Datuk Seri Najib Razak.

Akhbar The West Australian baru-baru ini melaporkan anak perempuan perdana menteri itu berbelanja mewah sebanyak RM195,000 di David Jones- sebuah gedung membeli belah terkemuka di Perth, Australia.
Bagaimanapun akhbar itu membuat pembetulan hari ini dengan menyatakan anak perdana menteri itu tidak berada di lokasi membeli belah seperti dilaporkan, Isnin lalu.

“Perlu difikirkan ini mungkin boleh disifatkan kegagalan kempen media antarabangsa yang melibatkan wang yang banyak yang dibayar oleh kerajaan Malaysia, sesuatu yang amat tidak kena berlaku, Najib sendiri perlu melihat perkara ini.

“Kecualilah ia memang menjadi strategi permainan perang saraf baru di mana (Najib) rancang media (supaya) lapor salah dan kemudian media tersebut minta maaf dengan harapan memadam sekali isu besar,” tulis Chegu Bard dalam blognya.

Sebelum ini kerajaan melantik FBC Media sebagai konsultan untuk menaikkan imej Malaysia dan juga Perdana Menteri di peringkat antarabangsa.

Kontrak selama setahun itu disambung sebanyak dua kali dan tamat pada 2010 dengan kos perbelanjaan selama tiga tahun sebanyak Euro 19.6 juta (RM84 juta).

Kerajaan juga menggunakan perkhidmatan syarikat pro Israel, Apco Worldwide sebanyak RM77 juta bagi tujuan itu, selain didakwa mempromosi slogan 1Malaysia yang menyamai konsep One Israel, hasil nasihat perunding berkenaan.

Isnin lalu, akhbar The West Australian bertajuk “Delegates go shopping, sightseeing”, menyiarkan berita anak gadis Najib yang membelanjakan $60,000 (RM195,000) untuk membeli belah di Perth.

Selain itu, ia juga menyiarkan berita seorang Wanita Pertama membelanjakan kira-kira A$150,000 (RM487,000) membeli mutiara di David Jones.

The West Australia melaporkan mereka berbelanja mewah ketika mengikut rombongan Najib menghadiri Persidangan Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM), sebelum akhbar itu membuat pembetulan terhadap berita mereka hari ini.

Tiada ulasan: