"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ariffahmi, Nik Aziz dan imej PAS kini

Dinsman
http://www.harakahdaily.net/v2/images/stories/ariffahmi.jpg
Awal pagi itu saya terima panggilan daripada seorang sahabat dari Kota Bharu. Agak lama tak jumpa dan tak berhubungan telefon, kadang-kadang sekadar bertanya khabar, kerana saya pun sudah agak lama juga tak ke Kelantan. Saya menjawab macam biasa. Tapi rupa-rupanya sudah ada berita yang tersebar dalam media, yang saya tak tahu, kerana saya pun sudah lama membuang rutin membaca akhbar harian atau menonton berita televisyen


Sahabat saya itu Ariffahmi namanya. Anda pun tentu ingat lagi nama yang pernah mencetuskan kontroversi, sebagai menantu Menteri Besar yang memegang jawatan CEO di Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), yang dituduh terlibat rasuah itu. Dia menghubungi saya untuk menyatakan syukur dan terima kasihnya kerana pihak SPRM telah mengumumkan dia bebas dan bersih daripada tuduhan berkenaan. Tidak ada bukti untuk dia didakwa.

Alhamdulillah, saya pernah mencatat (melalui ruangan ini) beberapa cerita sekitar dia dan peristiwa yang panas dan heboh waktu itu (akhir November 2009), tanpa memberi implikasi negatif kepada mana-mana pihak. Sekadar sudut pandangan seorang sahabat, (walaupun kami pernah mengalami saat-saat tegang dalam hubungan kerja). Rupa-rupanya dia menghargai keikhlasan bersahabat itu lebih daripada urusan kerja.

Terbuktilah, walaupun pihak SPRM telah mengambil masa begitu lama, akhirnya kebersihan dan keutuhan pentadbiran pimpinan Tok Guru Nik Aziz di Kelantan selama 21 tahun itu terus dapat dipertahankan. Padahal cerita-cerita yang tersebar waktu itu, yang diceritakan kepada saya oleh pihak-pihak yang sukar untuk tidak dipercayai, sangatlah merisaukan, dan menyedihkan.

Selama hampir 20 tahun waktu itu, imej pentadbiran Nik Aziz yang bersih-rasuah itu saya anggap sebagai satu pencapaian yang sangat penting dan besar ertinya bagi umat Islam hari ini. Saya bercita-cita (seperti telah berkali-kali saya sebut di ruangan ini dan di tempat lain) untuk menghasilkan sebuah video/filem dokumentari mengenai Nik Aziz sebagai seorang pemimpin Islam zaman ini, yang perlu ditonjolkan kepada pengetahuan dan perhatian masyarakat dunia. Ia adalah satu pencapaian penting, bukan sahaja kepada kita atau kepada PAS, tetapi juga kepada umat Islam di seluruh dunia.

Anda bayangkanlah betapa sedih-pilu-risaunya saya waktu itu memikirkan sekiranya betullah segala cerita rasuah yang melibatkan keluarga Nik Aziz itu! Memikirkan bahawa Nik Aziz juga adalah seorang manusia biasa, maka kemungkinan beliau pun boleh terlibat dengan rasuah itu tidaklah boleh ditepis sebagai fitnah begitu sahaja. Keadaannya begitu rumit dan komplikated sekali waktu itu. Dan dikatakan yang menyebabkan Tok Guru itu akhirnya terjerumus juga ke lembah mungkar itu ialah Ariffahmi menantunya ini.

Demikianlah kini terbukti sudah, cerita-cerita rasuah yang pelbagai rupa dan bentuk yang diheboh-heboh dan dibisik-bisikkan lebih dua tahun dulu itu, hanya sekadar cerita-cerita sahaja. Imej penting Tok Guru Nik Aziz sebagai pemimpin Islam berwibawa yang ingin saya angkat ke persada dunia itu, masih tetap utuh. Tetapi hanya waktu sahaja yang semakin bergerak pantas, meninggalkan banyak perkara dan membawa pula banyak perkara baru, hingga cita-cita saya itu pun nampaknya semakin tertinggallah juga.

Tak mengapa. Kalau cita-cita saya itu tertinggal pun tak mengapa. Yang pentingnya bukan cita-cita itu. Yang pentingnya ialah pencapai pimpinan Tok Guru Nik Aziz itu. Dan yang penting juga ialah pengajaran daripada peristiwa itu sendiri. Apa pengajarannya?

Pengajarannya ialah kepada PAS. Agar berani bertindak! Jangan biarkan masalah hingga menjadi parah, berdarah dan hancur, baharu hendak bertindak. Jaga dan peliharalah imej Islam yang kita bawa dan junjung itu. Jangan pandai bercakap sahaja Islam itu dan Islam ini, Islam begitu dan Islam begini, tetapi yang kita praktikkan lain sekali, hingga tertonjol nampak kepada umum bahawa apa yang kita jaja ke sana-sini itu rupa-rupanya tidak ada pada kita tetapi ada pada pihak yang bukan Islam. Aduuh! Malunya!

Bukanlah nak mengata. Tetapi eloklah waspada! Pilihanraya umum semakin dekat. Dan nampaknya masalah yang menimpa PAS dan PKR semakin menjadi. Orang Melayu semakin dikelirukan. Dengan masalah yang dibawa oleh Hassan Ali-nya, dengan masalah Anwar iktiraf Israel dan PAS tak ikriraf-nya, dengan masalah krisis kepimpinan di Kedah itu, dan sebagainya.

Apabila ada masalah, kenapa kita selalu berusaha menyembunyikannya dan menghukum sesiapa yang cuba menegur dan memberi nasihat, dengan menempelak orang lain semua sebagai jahil dan sebagainya? Sedangkan itu bukanlah cara yang diajar oleh Islam!

Seperti saya sebut tadi – Tok Guru Nik Aziz itu pun manusia biasa, yang tidak sempurna, dan kemungkinan untuk berbuat salah. Tetapi selama lebih 21 tahun dia telah menunjukkan teladan yang baik. 21 tahun itu bukannya waktu yang pendek untuk dia bertahan melalui pelbagai cabaran dan dugaan. Maka itu dia telah berjaya melakarkan satu imej Islam yang cukup kuat.

Tetapi sayangnya mengapa pemimpin-pemimpin PAS yang lain tidak mahu mencontohinya? Khasnya dalam berakhlak. Kerana akhlak adalah satu perkara yang sangat dipentingkan oleh Islam. Dan bersikap terbuka, hingga tidak menimbulkan imej yang dia itu pantang ditegur orang, misalnya.

Tentulah secara kebetulan sahaja kes Ariffahmi diumumkan penyelesaiannya pada waktu dan ketika ini, pada saat-saat kita bersiap sedia untuk masuk ke medan PRU-13 dan tiba-tiba persediaan itu terganggu-gugat oleh beberapa peristiwa yang kurang menyenangkan. Tetapi walaupun ia suatu kebetulan, saya melihat ada pengajarannya yang perlu diperhatikan!

Bersikap terbukalah wahai para pemimpin. Dan sebagai pemimpin, kita janganlah sombong. Kerana kita pun manusia biasa juga, yang berkemungkinan untuk buat silap. Beranilah untuk mendengar dan menerima teguran! Bukanlah suatu kelemahan kalau kita masih mahu belajar dengan orang seperti Tok Guru Nik Aziz itu.

Tiada ulasan: