"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengejutkan: Di mana wujud bandar besar yang ada IPT, di situ ada pesakit HIV – Doktor ini dedah sisi gelap sebahagian penuntut

FAZLI RADZI

Jangkitan HIV disebabkan amalan seks songsang (gay) turut melibatkan penuntut institut pengajian tinggi (IPT) sehingga boleh dikatakan di mana wujud bandar besar yang ada IPT pasti ada kes HIV.

Pakar Perubatan Keluarga, Dr Sakinah Sulong mendedahkan kebanyakan pesakit yang dijangkiti HIV adalah dalam kalangan pelajar IPT.

Beliau menyatakan hal itu sebagai amat membimbangkan kerana melibatkan golongan muda.

“Tak keterlaluan saya katakan, dalam 100 pesakit HIV, majoritinya anak muda yang dapat HIV daripada hubungan seks sesama jenis.

“Satu perkara yang amat merisaukan kerana mereka ini sangat muda. Ada yang masih penuntut. Kebanyakan daripada IPT.

“Sampaikan dalam kalangan doktor-doktor, kita kata jika kawasan tempat kita bertugas, adalah bandar besar yang ada IPT, kita pasti akan menerima pesakit HIV yang melakukan hubungan seks sesama jenis,” dipetik dari Sinar Harian.

Dalam satu pendedahan lain, dikatakan sebanyak 90 peratus jangkitan HIV adalah berpunca daripada golongan lelaki dan 57 peratus adalah disebabkan hubungan seks lelaki dengan lelaki (homoseksual/MSM).

Golongan tersebut terutamanya dalam kalangan belia yang berumur di antara 20 hingga 39 tahun, lapor BH Mac lalu.

Menurut Ketua Jururawat Kaunseling HIV/ AIDS, Unit Kejururawatan Hospital Universiti Sains Malaysia (USM), Nik Mohd Irwan Nik Pa, hubungan seks sejenis dilakukan sesama lelaki terbahagi kepada insertif dan reseptif.

Jelasnya, cara reseptif berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan kerana lapisan dinding anus yang nipis memudahkan jangkitan virus HIV.

Beliau berkata, homoseksual ialah orientasi nafsu dalam hubungan tarikan personel, emosional, romantik, perasaan cinta dan sayang serta seks sejenis atau sesama gender.

Selain hubungan seks songsang atau seks rambsang, penyakit HIV atau ‘Human Immunodeficiency’ juga boleh dijangkiti melalui cecair dalam badan seperti darah, cecair rektal, susu ibu serta perkongsian jarum suntikan yang terkena jangkitan.

Tiada ulasan: