"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akibat krisis ekonomi penduduk Lubnan terpaksa ‘rompak’ bank untuk keluarkan wang sendiri

NASUHA RAHMAN

Akibat krisis ekonomi di mana bank di Lubnan menghadkan pengeluaran wang memaksa penduduk di negara itu merompak bank untuk mengeluarkan wang dari akaunnya sendiri.

Beliau sangat terdesak perlukan wangnya $13,000 (RM58,857.50) dari akaun simpanannya bagi membiayai rawatan kanser kakaknya.

Wanita terbabit yang dikenali Sali Hafiz bertindak menyerbu bank dan melakukan aksi rompakan sambil memegang pistol tetapi ia adalah pistol mainan anak saudaranya.

Sali Hafiz mengambil keputusan sendiri dengan melompat ke kaunter sebuah bank di ibu kota Beirut dan menuntut wang simpanannya, dibantu oleh lelaki daripada kumpulan yang disifatkan sebagai “Persatuan Bantahan Pendeposit”.

Video kejadian itu cepat tular di media sosial di Lubnan, menunjukkan Sali mengacungkan pistol ketika rakan subahatnya bertengkar dengan kakitangan bank, yang akhirnya mula mengira wang kertas dan menyerahkan bungkusan bil dolar AS kepada Hafiz.

Akibat krisis ekonomi wanita ini terpaksa 'rompak' bank untuk keluarkan wang sendiri 

Sali dikatakan telah menyiarkan secara langsung video itu di Facebook, menegaskan “Saya tidak menceroboh bank untuk membunuh sesiapa atau membakar tempat itu.

“Saya di sini untuk mendapatkan hak saya.”

Insiden itu berlaku di Lubnan, di mana pengeluaran dihadkan kepada $200-$400 sebulan kerana krisis ekonomi yang bergelora selama beberapa tahun.

PBB memberi amaran awal bulan ini bahawa hampir tiga perempat orang di negara Timur Tengah itu kini hidup dalam kemiskinan.

Sali kemudiannya mengadakan temu bual dengan Al Jadeed News di mana dia mendakwa bahawa pistolnya sebenarnya adalah mainan plastik yang dipinjam daripada anak saudaranya.

Dia menambah bahawa bil perubatan kakaknya untuk rawatan kanser menyebabkan dia tidak mempunyai banyak pilihan, kerana bank itu sebelum ini menasihatkan bahawa dia tidak berhak mendapat lebih daripada elaun bulanan $200.

Difahamkan, Hafiz masih belum ditangkap oleh pasukan keselamatan Lubnan, walaupun agensi berita milik kerajaan, National News Agency of Lebanon berkata dia telah menyiram dirinya dengan petrol dan mengancam untuk membakar dirinya jika kakitangan enggan memberikannya $20,000 daripada simpanannya.

Insiden itu adalah yang terbaru dalam rentetan situasi pengambilan wang di Lubnan, di mana kakitangan bank kerap diancam dengan keganasan oleh orang yang terdesak untuk mengakses wang mereka sendiri.

Bulan lalu Bassam al-Sheikh Hussein memegang sebuah bank Beirut kerana dia mahu $35,000 untuk membayar rawatan kanser bapanya.

Dia kemudiannya dipuji sebagai wira tempatan selepas pengepungan selama beberapa jam di mana dia mengancam kakitangan dengan senapang dan petrol dan, walaupun dia ditangkap, tuduhan jenayah tidak pernah dibawa.

Hafiz berkata dalam akaun Facebook peribadinya selepas pengepungan bahawa dia merancang untuk pergi ke Turki.

Dia menulis: “Seluruh kerajaan berada di bawah rumah saya, dan saya di lapangan terbang, jumpa anda semua di Istanbul, Ciao!”

Tiada ulasan: