"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seorang YouTuber menikam menyebabkan kematian YouTuber lain yang sedang melakukan penstriman langsung

Agensi

Seoul: Seorang YouTuber Korea Selatan berusia 50-an ditahan selepas membunuh seorang lagi YouTuber lain yang sedang melakukan penstriman langsung di Busan, kata pihak berkuasa pada 9 Mei.

The Straits Times melaporkan menurut Polis Metropolitan Busan, mangsa berusia 50-an maut ditikam ketika melakukan siaran langsung di YouTube kepada kira-kira 4,000 pelanggannya semasa lawatan ke Mahkamah Daerah Busan untuk satu perbicaraan.

Suspek yang juga berusia 50-an dan kenalan kepada mangsa. Dia mempunyai saluran YouTube dengan kira-kira 8,000 pelanggan.

Polis yang bertindak balas terhadap laporan insiden 9.52 pagi itu, bergegas ke tempat kejadian di mana mereka kemudian mendapati mangsa mengalami serangan jantung.

Walaupun usaha menyelamat dilakukan, mangsa disahkan meninggal dunia pada 11.04 pagi di hospital berhampiran.

Suspek ditahan pada11.35 pagi di Gyeongju, wilayah Gyeongsang Utara, selepas dia melarikan diri dari tempat kejadian dengan menaiki kereta sewa.

Sebelum penahanannya, susulan kejadian itu, suspek memuat naik hantaran sebanyak tiga kali di bahagian komuniti saluran YouTube miliknya.

Dalam hantaran pertama, dia mengeluarkan permohonan maaf kepada pelanggannya, meluahkan rasa marah terhadap individu yang didakwanya 'memudaratkan kebahagiaan orang lain'.

Untuk hantaran terakhirnya, dia memberitahu pengikut mengenai penahanannya di Gyeongju, menyatakan kekesalan "kerana tidak dapat melihat lautan" dan berterima kasih kepada pelanggannya.

Polis sedang menyiasat motif di sebalik pembunuhan itu, dengan syak wasangka tertumpu kepada konflik undang-undang tidak dapat diselesaikan yang mungkin mendorong suspek melakukan tindakan itu.

Tiada ulasan: