"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Marahkan suami, isteri bunuh anak tiri dengan racun tikus

Agensi
WANITA itu berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun.
WANITA itu berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun.
Jakarta: Seorang ibu sanggup meracun anak tirinya dengan memberikan kopi dicampur racun tikus, hanya kerana sakit hati dengan suaminya yang juga bapa kandung mangsa.

Dalam kejadian di mukim Tanjung Medan, Rohil, di wilayah Riau, Ahad lalu itu, suspek dinamakan sebagai RI @ Wanti, 36, mendakwa, sepanjang empat tahun berkahwin dengan bapa mangsa, dia sering menjadi mangsa keganasan rumah tangga.

Ketua Polis Daerah Rohil, Andrian Pramudianto berkata, kejadian dilaporkan 12.30 tengah hari oleh bapa saudara mangsa, Masmin, 45.

"Masmin menerima panggilan daripada isterinya yang memberitahu mangsa (11 tahun) diserang sawan dan berguling di atas lantai. Mangsa turut memuntahkan kopi yang diminumnya.

"Setibanya di lokasi kejadian, Masmin bertanya kepada isterinya yang kemudian menjelaskan mangsa kemungkinan keracunan selepas minum kopi dalam botol pemberian ibu tiri.

"Masmin kemudian membawa mangsa ke Hospital Ibu di Baganbatu, Rokan Hilir, untuk mendapatkan pertolongan cemas," kata Andrian.

Susulan itu, Masmin turut membawa pelaku iaitu RI @ Wanti ke balai polis.

Sementara itu, semasa soal siasat di balai polis, RI mengaku meracuni anaknya kerana kecewa dengan bapa mangsa.

"Saya kesal dan sakit hati dengan ayahnya," kata RI dalam video yang diterima portal Kompas dari Ketua Polis Pujud, Tri Adiyatmika pada Khamis.

Selain itu, RI mengakui sepanjang empat tahun berkahwin dengan bapa mangsa, dia sering menjadi mangsa keganasan rumah tangga. Dia juga mengatakan bahawa suaminya sering marah secara membuta tuli.

Tri Adiyatmika berkata, suspek ditahan untuk siasatan lanjut atas cubaan membunuh dan akan didakwa mengikut Fasal 44 Undang-Undang Nombor 23 Tahun 2004 Penghapusan Kekerasan Dalam Rumah Tangga dan Fasal 76C Undang-Undang Nombor 35 Tahun 2014 Pindaan Undang-Undang Nombor 23 Tahun 2002 Perlindungan Anak.

"Suspek berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun," katanya.

Tiada ulasan: