"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Takiyuddin ajar pengikut Pas cara lakukan qazaf dengan ‘selamat’

Harapandaily

AHMAD MURSI

Apabila Setiausaha Agung Pas memainkan isu liwat dalam kempen PRK Kuala Kubu Bharu, itu menggambarkan betapa bankrapnya akhlak puak yang memanggil diri mereka ‘Parti Islam’ dan dipimpin pula oleh kononnya ‘ulama’.

Tentulah gaya ceramah Takiyuddin mempersoal “kenapa PMX tak ambil tindakan undang-undang?” kepada portal berita picisan yang tidak diketahui asal usulnya itu.

Kerana dia peguam dan tahu cara tuduhan jahat boleh dibuat dengan cara yang selamat daripada disaman di dunia.

Apabila Pas membangkitkan isu peribadi ketika kempen, maksudnya PN-Pas sangat terdesak mencari modal kempen selain meniup api perkauman dan agama yang tiada kaitan dengan pentadbiran kerajaan.

Pada waktu yang sama, PMX menunjukkan sikap yang baik kepada Menteri Besar negeri-negeri Pas. Diberi susu, dibalas tuba.

Haji Hadi dan pimpinan utama Pas dari awal tertubuhnya Kerajaan Perpaduan mula bermain dengan kalimah ‘luar tabi’ie’ untuk mengajar ahlinya berkempen.

Walaupun ustaz-ustaz Pas menggunakannya untuk konteks yang lain, sebenarnya mereka menghantar mesej kepada pengikutnya: Kempen tuduhan liwat halal untuk dimainkan.

Hal ini tidak akan berlaku jika Nik Aziz masih Mursyidul Am Pas. Inilah contoh bagaimana pemimpin mampu menyesatkan pengikutnya.

Pada hari akhirat apabila dibalik-balikkan muka pengikut-pengikut dalam neraka, barulah mereka menyesal dan mengeluh ‘alangkah baik jika di dunia mereka taati Allah dan Rasul’.

Lalu mereka memohon kepada Allah agar pemimpin mereka diazab dua kali ganda dan dilaknat dengan laknat sebesar-besarnya kerana di dunia dulu mereka taat kepada pemimpin-pemimpin ini yang menyesatkan mereka. Mafhum dari surah Al-Ahzab (66-68) yang Haji Hadi dulu selalu ulangi.

Qazaf yang jadi satu jenayah dalam hudud kini menjadi modal politik Pas. Perjuangan hudud hanya retorik Pas untuk ‘scam’ pengundi. Mereka benci liwat dengan mereka sendiri melakukan qazaf.

Tiada ulasan: