"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bangunan runtuh, empat terbunuh

BHarianonline 
Bangunan runtuh di bandar pantai George di Afrika Selatan. - Foto AFP
Bangunan runtuh di bandar pantai George di Afrika Selatan. - Foto AFP
CAPE TOWN: Pihak berkuasa mengesahkan empat orang terkorban dan sekurang-kurangnya 50 lagi masih terperangkap susulan runtuhan bangunan dalam pembinaan di bandar George di Afrika Selatan hari ini.

Sehingga kini, 24 orang telah ditemui dan dibawa keluar dari runtuhan, empat daripadanya telah meninggal dunia, kata majlis perbandaran pantai awal pagi, dan menambah seramai 51 yang lain masih tidak dapat dikesan.

Seramai 75 pekerja pembinaan berada di tapak ketika kejadian runtuhan petang Isnin, kata jurucakap bandar itu dalam kenyataannya.

"Tiga pasukan penyelamat kini sedang bekerja di tiga kawasan berbeza dalam tapak bangunan runtuh," katanya.

Sementara itu, jurucakap badan amal Gift of the Givers, Mario Ferreira, yang membantu di lokasi kejadian, memberitahu AFP pekerja penyelamat telah berkomunikasi dengan beberapa orang di bawah runtuhan.

Bangunan lima tingkat itu, termasuk tempat letak kereta bawah tanah, runtuh pada awal petang atas sebab-sebab yang masih belum dapat ditentukan.

Gambar-gambar yang dikongsi oleh pihak perbandaran menunjukkan tapak pembinaan itu kini dipenuhi dengan pelbagai agensi perkhidmatan menyelamat.

Bumbung bangunan yang pecah masih kelihatan jelas di atas timbunan runtuhan ketika lampu berkuasa tinggi menerangi tapak terbabit.

"Ada orang dibawa keluar, cedera parah," kata Ferreira.

Operasi menyelamat diteruskan sepanjang malam dengan lampu limpah yang kuat menerangi tapak yang dikepung.

Sebuah pos penyelarasan telah ditubuhkan untuk menjalankan operasi menyelamat, dengan banyak perkhidmatan kecemasan dan kira-kira 100 kakitangan bekerja di George, 400 kilometer (km) timur Cape Town.

"Lebih banyak anjing penggali dan penghidu telah dihantar dari Cape Town," kata pegawai perkhidmatan kecemasan.

Pegawai itu berkata, saudara-mara mangsa yang terperangkap telah diminta untuk berkumpul di dewan bandaran, berhampiran tapak, di mana mereka akan dibantu.

"Doa kami adalah dengan keluarga dan semua yang terjejas yang terus menunggu berita orang tersayang mereka," kata Datuk Bandar, Ald Van Wyk dalam satu kenyataan.

George, mempunyai populasi kira-kira 160,000, terletak di laluan pelancongan di sepanjang pantai selatan Afrika Selatan.

Dewan bandaran dikendalikan oleh Perikatan Demokratik, parti pembangkang terkemuka, yang juga mengawal wilayah Barat Cape. - AFP

Tiada ulasan: