"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malaysia peroleh kemenangan mutlak, Mahkamah Agung Belanda tolak rayuan pihak Sulu

FMT Reporters

PETALING JAYA: Kerajaan memperoleh kemenangan akhir yang penting hari ini susulan keputusan Mahkamah Agung Belanda menolak rayuan oleh kumpulan Sulu, kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Azalina Othman Said.

Beliau berkata keputusan luar biasa itu menyokong keputusan dibuat Mahkamah Rayuan The Hague pada 27 Jun 2023, sekali gus menamatkan cubaan kumpulan terbabit untuk menguatkuasakan tuntutan terhadap Malaysia.

(Keputusan dibuat Mahkamah Rayuan The Hague) mengangkat usaha Malaysia mencabar permohonan pihak menuntut itu di Belanda bagi mengiktiraf dan menguatkuasakan ‘Final Award’ diberikan Dr Gonzalo Stampa di Paris pada 28 Februari 2022, katanya di Facebook.

Pada 27 Jun tahun lalu, Mahkamah Rayuan The Hague menolak permohonan lapan individu yang mendakwa waris bekas Kesultanan Sulu untuk menguatkuasakan award USD15 bilion yang diperolehi dalam timbang tara terhadap kerajaan Malaysia.

Mahkamah Rayuan Paris pada 16 Mac lalu mengekalkan perintah menangguhkan penguatkuasaan award akhir di Perancis yang diperolehi pada 12 Julai 2022, sementara menunggu keputusannya.

Kumpulan terbabit berusaha menyita aset kerajaan di Perancis, Belanda, dan Luxembourg selepas sebuah mahkamah timbang tara di Paris dikendalikan Stampa sebelum ini menganugerahkan award USD14.9 bilion kepada mereka.

Hakim di The Hague berkata keputusan hakim di Paris untuk menangguhkan penguatkuasaan award itu bermakna tuntutan mereka tidak boleh dikuatkuasakan di Belanda.

Stampa didakwa pada Disember tahun lalu atas tuduhan menghina mahkamah dan tiada kelayakan amalan profesional kerana mengingkari keputusan mahkamah Madrid untuk membatalkan kes tuntutan Sulu.

Tiada ulasan: