"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas timbalan menteri didakwa terlibat kes pemerdagangan manusia: Mashitah ke Myanmar atas urusan hartanah - Bukit Aman

Malaysiakini 

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata polis masih menyiasat Mashitah Ibrahim berhubung dakwaan kegiatan pemerdagangan manusia.

Seorang bekas timbalan menteri di jabatan perdana menteri telah pergi ke Myanmar untuk urusan hartanah, disahkan oleh Bukit Aman hari ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata polis masih menyiasat Mashitah Ibrahim berhubung dakwaan kegiatan pemerdagangan manusia.

"Disahkan memang beliau pergi ke Myanmar berkaitan satu pelaburan hartanah di kawasan Myawaddy," katanya dipetik Sinar Harian menjelaskan polis mengambil kenyataan Mashitah pada minggu lalu.

JSJ sedang mengumpul maklumat untuk melengkapkan siasatan terhadap dakwaan pemerdagangan manusia rakyat Malaysia di Myanmar, katanya.

Shuhaily berkata polis telah merekodkan kenyataan daripada lima individu termasuk Mashitah.

Setakat ini, siasatan telah mengenal pasti individu lain yang terlibat dalam kes ini, tambahnya.

"Kita juga akan merakam percakapan seorang penulis blog secara dalam talian pada hari ini (Selasa) kerana dia berada di Jakarta, Indonesia," katanya.

Pada 28 Ogos, sebuah organisasi berpangkalan di Myanmar yang terlibat dalam mendedahkan dakwaan sindiket pemerdagangan manusia menyambut baik laporan awal yang memetik Ketua Polis Negara, Razarudin Husain, yang mengesahkan bahawa siasatan telah bermula pada bulan Julai.

Jurucakap Justice for Myanmar, Yadanar Maung pada satu kenyataan kepada Malaysiakini berkata selain Mashitah yang telah menafikan dakwaan tersebut, rakyat Malaysia lain juga didakwa terbabit dalam kes ini.

Sebagai maklum balas, Mashitah turut membuat laporan polis mengenai dakwaan terhadap dirinya yang disifatkannya sebagai "tidak berasas."

Selain siasatan polis, kumpulan hak asasi Malaysian Humanitarian Organisation minggu lalu membuat laporan kepada SPRM berdasarkan tayangan klip dokumentari YouTube Indonesia bertajuk "Neraka Perbatasan: Jejak Mafia Judi Online dan Perbudakan Digital di Asia".

Dokumentari itu berdasarkan siasatan rentas sempadan dan termasuk gambar Mashitah bersama sekumpulan individu yang didakwa terlibat dalam sindiket tersebut.

Dokumentari itu disiarkan sebulan lalu dan telah mendapat hampir 90,000 tontonan.

Tiada ulasan: