"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Atlet Olimpik maraton maut selepas dibakar teman lelaki

Reuters
REBECCA (tengah) dibakar oleh teman lelakinya. FOTO Reuters
REBECCA (tengah) dibakar oleh teman lelakinya. FOTO Reuters
Nairobi: Pelari maraton Olimpik Uganda, Rebecca Cheptegei, meninggal dunia, beberapa hari selepas dia disimbah petrol dan dibakar oleh teman lelakinya di Kenya, dalam serangan terbaharu terhadap atlet wanita di negara itu.

Media Kenya dan Uganda melaporkan bahawa Rebecca, 33, yang bertanding dalam Paris 2024, mengalami kecederaan terbakar pada lebih dari 75 peratus badannya dalam serangan Ahad lalu, menjadikannya atlet wanita ketiga yang dibunuh di Kenya sejak Oktober 2021.

"Kami mendapat berita sedih mengenai pemergian atlet Olimpik kami, Rebecca Cheptegei... berikutan serangan kejam oleh teman lelakinya," kata Donald Rukare, Presiden Jawatankuasa Olimpik Uganda, dalam satu hantaran di X.

"Semoga rohnya yang tenang berehat dalam keamanan dan kami dengan tegas mengecam keganasan terhadap wanita," katanya.

Pelari yang menamatkan perlumbaan di tempat ke-44 di Paris, dimasukkan ke hospital di bandar Eldoret, Lembah Rift Kenya selepas serangan itu.

"Rebecca meninggal dunia pagi ini pada pukul 5:30 pagi selepas organ-organ tubuhnya gagal berfungsi," kata Owen Menach, Pengarah Kanan Perkhidmatan Klinikal di Hospital Pengajaran dan Rujukan Moi, kepada Reuters, menambah bahawa laporan penuh mengenai keadaan kematiannya akan dikeluarkan pada malam ini.

Menteri Sukan Kenya, Kipchumba Murkomen, menggambarkan kematiannya sebagai satu kehilangan 'kepada seluruh rantau'.

"Tragedi ini adalah peringatan jelas bahawa kita perlu melakukan lebih banyak untuk memerangi keganasan berasaskan jantina dalam masyarakat kita, yang dalam beberapa tahun kebelakangan ini muncul dengan wajah buruknya dalam kalangan elit sukan," katanya dalam satu kenyataan.

Persatuan Olahraga Uganda menyeru agar keadilan diberikan kepada Rebecca.

Peter Ogwang, Menteri Negara Uganda untuk sukan, berkata pihak berkuasa Kenya sedang menyiasat pembunuhan itu, yang menarik perhatian kepada keganasan yang dialami oleh wanita di negara Afrika Timur itu.

Hampir 34% gadis dan wanita Kenya berusia 15-49 tahun mengalami keganasan fizikal, menurut data kerajaan dari 2022, dengan wanita yang berkahwin berada pada risiko yang lebih tinggi.

Kajian 2022 mendapati bahawa 41% wanita berkahwin menghadapi keganasan.

Tiada ulasan: