"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah tolak permohonan mualaf

Bekas suami M Indira Gandh, Mohd Ridzuan Abdullah hari ini gagal mendapat perintah penangguhan ke atas keputusan Mahkamah Tinggi Ipoh yang memberikan hak penjagaan anaknya yang berusia 22 bulan kepada wanita itu.

Beliau yang sebelum ini dikenali sebagai K Pathmanathan memfailkan permohonan itu pada 11 Mac lalu selepas hakim mahkamah tinggi, Datuk Wan Afrah Wan Ibrahim memutuskan hak penjagaan semua anak mereka kepada Indira Gandhi (kiri).

Anak sulung pasangan itu, Ummu Salamah, 13 dan anak kedua mereka, Abu Bakar, 12, kini tinggal bersama Indira di Ipoh.

Manakala anak bongsu mereka pula Ummu Habibah, tinggal, bersama Mohd Ridzuan di Kota Bharu, Kelantan.

Mahkamah Tinggi Ipoh 11 Mac lalu menyerahkan hak penjagaan tiga orang anak kepada guru tadika itu.

Indira Gandhi sebelum ini mendakwa bekas suaminya mengislamkan anak mereka pada April 2009 apabila dia memeluk Islam.

Dia kemudiannya mendapatkan perintah daripada Mahkamah Syariah bagi mendapatkan hak penjagaan untuk ketiga-tiga anak itu.

Anak sulung pasangan itu, Ummu Salamah, 13 dan anak kedua mereka, Abu Bakar, 12, kini tinggal bersama Indira di Ipoh.

Anak ketiga mereka pula Ummu Habibah, 2 tinggal, bersama Mohd Ridzuan di Kota Bharu, Kelantan.

Pada 22 Januari lalu, Wan Afrah menangguhkan keputusannya selepas meluangkan masa bersama kanak-kanak itu kira-kira 10 minit dalam kamarnya.

Wan Afrah dilaporkan berkata beliau hanya mahu bercakap sendiri dengan semua anak berkenaan untuk memastikan beliau membuat keputusan yang tepat.

Bagaimanapun Mohd Riduan tidak membawa anak bongsu mereka ke mahkamah seperti yang diarahkan.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: