"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib cuba selamatkan Hishamuddin

Abdullah Ngah
Begitulah yang tersurat pada umno Terengganu dan bagaimana pun yang tersirat siapalah yang tahu, kecuali Allah saja yang maha tahu.

Tapi Datuk Seri Mohd Najib Razak tahu kedudukan Umno Terengganu bahawa pengerusi perhubungan yang dihantar khas itu gagal dan dihuh memungkinkan dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti belum dapat kekal berkuasa semula..

Atas sebab itulah dia cepat cepat tukar pengerusi perhubungan Umno Terengganu kepada Datuk Seri Ahmad said semula dikatakan selari dengan usul di perhimpunan agung ke 56 bahawa anak negeri harus dikembali menjadi ketua umno negeri negeri.

Penulis rasa tindakan berbuat demikian bukan itu sebenarnya, tapi semata mata untuk menyelamatkan sepupunya itu agar tidak buruk reputasinya selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Maklum sajalah dia salah seorang naib presiden yang dikatakan ada potensi untuk naik pangkat jadi timbalan perdana menteri dan seterusnya perdana selepas Najib.

Najib dah tahu umno Terengganu belum pulih dari kemelutnya dan bermasalah untuk kekal memerintah Terengganu dalam musim pilihanray umum ke 13 nanti.

Jadi mahu tidak mahu Datuk Seri Hishamuddin Hussein ditukar serta merta dengan harapan reputasinya masih bersih msikipun Terengganu dirampas kembali PAS.

Kedudukan Ahmad said yang digabungkan dengan Yahya Khatib Mohammad semacam disusun atur agar kemelut yang berlaku selama ini akan jadi lebih parah.

Bayangkan Yahya Khatib Mohammad sebagai timbalannya pernah tak puashati dengan kepimpian yang ditunjukkan oleh Ahmad Said.

Bukan setakat tak puashati saja, malahan beliau sering protes apa apa program yang disusun atur oleh Ahmad Said.

Kedudukan yang ada sekarang ini presiden Umno seolah olah telah menuangkan minyak kedalam api untuk memerakkan lagi api kemelut yang sedia ada lebih besar dan tak mudah selesai itu.

Dah puak Idris Jusoh tetap menjadi duri dalam daging yang berusaha bertungkus lumus untuk me nyah kan Ahamd dari kerusi menteri besar.

Tiada ulasan: