"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Panel Suruhanjaya Diraja arah cari jam tangan

azlan
Suruhanajaya Diraja yang menyiasat kematian pembantu politik, Teoh Beng Hock hari ini mengarahkan jam tangan yang hilang di Plaza Masalam, Shah Alam dicari tengah hari ini.

Pengerusi suruhanjaya itu, Tan Sri James Foong berkata adalah wajar bagi pegawai penyiasat ASP Ahmad Nazri Zainal, dan pasukannya menjalankan operasi pencarian memandangkan perbicaraan hari ini terpaksa ditangguhkan petang ini kerana sesetengah pihak terpaksa menghadiri mesyuarat agung majlis Peguam Kuala Lumpur.

Arahan itu dikeluarkan selepas Nazri ketika disoal oleh Amarjeet Singh berkata terdapat lubang longkang kecil berhampiran tempat mayat Teoh dijumpai.

Nazri berkata beliau memeriksa lubang itu ketika mencari sebuah jam tetapi hanya dapat melihat kira-kira enam inci dalam lubang longkang berkenaan kerana ia membengkok selepas itu.

Beliau mengakui tidak mengukur kedalaman lubang itu, mahupun menggunakan lampu suluh tetapi katanya, bukaan lubang itu terlalu kecil bagi memuatkan tangannya.
Pendedahan Nazri itu menarik minat anggota lima panel suruhanjaya tersebut, khususnya Foong, yang mencadangkan kepada Nazri supaya membuat siasatan terutama menentukan daripada mana lubang paip di tingkat lima itu bermula.

NONE"Saya berpendapat bukan membazir masa bagi mengarahkan ASP itu dan beberapa orangnya untuk melihat sejauh mana dalamnya paip itu atau mungkin mendapatkan pelan paip berkenaan... Lupakan formaliti, biar kita bertindak,” kata Foong.

Pakar patologi, Dr Buphinder Singh, yang juga anggota panel berkata meskipun hampir dua tahun berlalu, kemungkinan jam tangan itu terjatuh ke dalam lubang berkenaan dan kemungkinan ia masih di tempat tersebut.

Foong juga mengarahkan semua wakil daripada pelbagai pihak, termasuk Majlis Peguam, dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengiringi Nazri bagi memantau prosedur itu.

Jam tangan itu menjadi misteri selepas mayat Teoh dijumpai pada tingkat lima, Plaza Masalam pada 16 Julai 2009 kerana hanya rantainya yang ditemui.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: