"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lagi 200 peneroka saman Felda


KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaaan (Anak), Mazlan Aliman hari ini mengumumkan kira-kira 200 peneroka akan menyaman agensi itu bulan hadapan.
Peneroka itu menurut Mazlan, adalah dari gugusan Felda Kerteh, Dungun dan akan memfailkan saman bagi menuntut Felda mengembalikan wang caruman tanaman semula sebanyak RM17,000 seorang, seperti dilaporkan FreeMalaysiaToday.
“Peguam kami sedang merangka proses untuk memfailkan saman tersebut,” kata Mazlan.
Menurutnya, kes saman itu adalah yang pertama dari gugusan Felda di Terengganu dan dijangkakan beberapa gugusan Felda lain akan turut menyaman Felda berhubung isu yang sama.
“Kita telah mengadakan pertemuan dengan Felda supaya membayar balik wang tersebut tetapi mereka mungkir janji. Saya yakin, peneroka akan menang dalam kes ini berdasarkan beberapa keputusan mahkamah yang lalu,” katanya.
Menurutnya lagi, berdasarkan keputusan mahkamah terbaru di Pahang dan Negeri Sembilan, mahkamah memberi kemenangan kepada pihak peneroka dan mereka dibayar sebanyak RM30,000 setiap seorang.
Beberapa saman terhadap Felda sebelum ini telah dimenangi oleh peneroka termasuk di Kelantan dan Negeri Sembilan.

Tiada ulasan: