"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adun Umno tidak perlu kecoh

Subky Latif
KEDUDUKAN Dr. Hassan Ali yang diputuskan oleh PAS Pusat hanya tentang jahttp://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/mugshots/hasan-ali02-july24.jpgwatan Pesuruhjaya PAS Selangor yang disandangnya sebelum ini. Kedudukannya sebagai anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor tidak disentuh.

Justeru itu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim membuat keputusan yang tepat apabila kedudukan Dr. Hasan Ali sebagai Exco dikekalkan melainkan ada pandangan PAS Pusat mengenainya.

Maka tempelak ketua pembangkang Umno di DUN Selangor supaya Menteri Besar Selangor menggantikan Dr. Hasan Ali dengan seorang yang lain sebagai Exco tidak perlu diberi perhatian serius.

Keputusan siapa patut jadi Exco adalah kuasa mutlak Menteri Besar, tetapi amalan biasa kerajaan yang berkongsi kuasa sesama parti sekutunya mengambil kira pandangan parti yang bersama membentuk kerajaan itu.

Jika Perdana Menteri Najib membuat rombakan kabinet berikut keputusan pemilihan pimpinan MCA, menggantikan menteri-menteri tertentu dengan anggota MCA yang lain, ialah kerana Perdana Menteri mendengar nasihat pemimpin MCA yang berkuasa.

Perdana Menteri boleh tidak melayan kemahuan MCA itu kalau dia mahu kerana kuasa mutlak itu ada padanya.

Contohnya tentang kedudukan Murugiah sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mewakili PPP. PPP minta Perdana Menteri menggantikannya dengan anggota PPP yang lain sejak dia masih anggota PPP dan selepas keluar dari parti itu.

Datuk Najib tidak melayannya. Di situ Perdana Menteri menggunakan kuasanya yang menentukan menteri dan timbalan menteri itu adalah hak mutlaknya.

Walau pun Perdana Menteri tidak membuat keputusan serupa antara MCA dan PPP, ia adalah budibicaranya. Boleh sikapnya ditakwil, tetapi keputusan mutlak ada padanya.

Jika parti komponen tidak setuju dengan pendirian Najib dalam isu kamahuan PPP itu, maka BN boleh buat sesuatu terhadap Najib jika ia berupaya.

Kalau tuntutan parti sekutunya Najib boleh ketepikan, maka tentulah Najib tidak akan melayan jika ada tuntutan pembangkang supaya Murugiah digugurkan kerana tidak mendapat kepercayaan partinya.

Atas situasi seperti boleh Menteri Besar Selangor tidak mempedulikan apa saja yang dikata oleh orang-orang Umno Selangor tentang kedudukan Dr. Hasan Ali dalam kerajaan negeri.

Ada logik politiknya bagi seorang ketua PAS yang tidak lagi menjadi ketua memberi laluan kepada ketua yang baru dalam kerajaan. Ia biasa dilakukan dalam mana-mana negara dan parti demokrasi.

Dari sudut moral berpolitik Dr. Hasan Ali sendiri pun boleh buat demikian tanpa didesak oleh sesiapa. Tidak perlu Umno menasihatkannya, Dr. Hasan boleh bertindak sendiri.

Tetapi dalam keadaan negara sudah diambang pilihan raya, ada yang meramalkan bulan Julai dan ada yang kata selepas puasa, maka apa yang gantinya dapat buat dalam keadaan begitu?

Katakanlah Dr. Rani Othman, Pesuruhjaya PAS Selanagor yang baru menggantikan Dr. Hasan Ali sebagai Exco. Baru sebulan atau dua bulan Parlimen dibubarkan, maka dia tidak sempat buat apa.

Bahkan ia tidak banyak membantu kerajaan negeri melicinkan tugas dan tanggungjawab dalam jabatan di bawah Exco itu.

Lain keadaannya kalau pilihan raya itu lambat lagi atau sah kerajaan Selangor tidak akan mengadakan pilihan raya serentak dengan Pilihan Raya Umum.

Pakatan Rakyat sekadar baru menyatakan ia mungkin tidak mengadakan pilihan raya serentak dengan negeri-negeri lain. Ia baru satu cadangan semua terpaksa tunggu apakah dilaksanakan atau tidak.

Dalam keadaan yang demikian, maka tidak perlu kedudukan Dr. Hasan Ali sebagai Exco perlu dijadikan isu. Presiden PAS dan PAS Pusat tidak membuat apa-apa keputusan tentang kedudukannya dalam kerajaan, maka Dr. Hasan boleh meneruskan khidmatnya selagi penggal kerajaan yang ada belum berakhir.

Dan PAS sendiri tidak merasa perlu kedudukannya dalam kerajaan Selangor dirombak dan sebagainya. Keputusan yang dibuatnya adalah mengenai urusan dalam parti, bukan berkait dengan kedudukannya dalam negeri Selangor.

Umno Selangor pun tidak boleh cakap banyak kerana kerajaan BN sendiri memungut orang yang ditolak oleh rakyat seperti Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon. Najib dan Dr. Koh tidak berasa malu dengan keadaan itu.

Tiada ulasan: