"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersih: Umno fobia dengan nasib Hosni Mubarak

Salmah Mat Husain
KOTA BHARU, 1 Julai: Kerajaan Malaysia yang dipimpin Perdana Menteri Najin Tun Razak dibayangi demontrasi rakyat terhadap Hosni Mubarak, sehinggakan Himpunan Bersih 2.0 dianggap perkara yang sama.
Timbalan Presiden PAS, Datuk Husam Musa, ketika ditemui berkata kerana diundang rasa bersalah terhadap rakyat selama ini, himpunan aman yang hanya ingin menuntut keadilan terhadap Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) pemimpin Umno begitu fobia.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kerajaan memerangi Himpunan Bersih 2.0 selepas merasmikan kursus sukarelawan Ekspo Cheng Ho 2011 (KelCheff 2011) di Balai Islam, Lundang, di sini pagi tadi.

Menurutnya, kerajaan seharusnya menjadikan Himpunan Bersih buat kali pertama diadakan sebelum ini yang langsung tidak berlaku sebarang huru hara.

“Kita bukan penentang kerajaan, kita nak bersihkan amalan kotor dalam SPR saja, bayangkan kini entah dari mana pengundi dari Sabah yang telah didaftarkan di negeri Selangor.

“Sedangkan tiadapun pekerja dari Sabah yang tinggal di negeri Selangor seramai itu, jadi ini yang kita demokan,”ujar Husam lagi.

Pada masa yang sama beliau turut mengkritik pihak tertentu yang mendakwa komunis juga akan mengambil kesempatan dan berbagai lagi.

“Semua perkara tu hanya ditokok tambah untuk menakutkan rakyat, lagipun generasi hari ini sudah tidak takut lagi dengar komunis. Entah wujud atau tidak,”ujarnya.

Terdahulu ketika berucap merasmikan kursus beliau turut menempelak Perkasa dan Pemuda Umno yang ingin turut serta pada program itu bagi menghalang Bersih.

“Tak payahlah nak join sekali, nanti puak dia hanya 300 orang, yang kita ramai dia kata program dia berjaya. Nak buat, buat hari lain la,”ujarnya.

Tiada ulasan: