"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Apa salah saya' - Aziz Bari

Tarmizi Mohd Jam
KUALA LUMPUR, 17 Okt: Prof Dr Abdul Aziz Bari berasa hairan dengan serangan bertubi-tubi yang dibuat ke atas beliau oleh akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.

"Hari ini sudah lebih seminggu saya diserang oleh akhbar itu. Dan semalam, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pun ikut mengutuk saya. Sedangkan apa yang saya komen begitu ringkas dan tak lari dari peruntukan perlembagaan. Sekurang-kurangnya kalau dibandingkan dengan apa bekas Perdana Menteri itu buat masa beliau berkuasa.
"Kita semua tahu bagaimana dia mengutuk dan menelanjangkan Raja-Raja. Utusan pun dua kali masa itu. Selain menyiarkan pelbagai fitnah untuk menjatuhkan imej Raja-Raja mereka kata negeri-negeri yang tidak beraja - seperti Pulau Pinang - lebih maju dari negeri-negeri yang ada Raja," kata Aziz.

Hari ini profesor undang-undang UIAM dikunjungi oleh pegawai SKMM.

Secara kebetulan dalam kolumnya semalam Awang Selamat mengkritik badan tersebut yang dikatakan tidak peka dengan usaha pihak-pihak tertentu seperti Malaysiakini melalui individu seperti Aziz dalam soal memurtadkan umat Islam.

Aziz berasa kesal kerana kedudukannya dikutuk dan dipertikaikan.

"Ibarat permainan bola mereka bukan nak rebut bola dari kaki saya. Sebaliknya kaki saya pula yang disepak. Dan orang-orang lama seperti mantan Perdana Menteri itu pun ikut sama. Mereka keroyok saya ramai-ramai.

"Kalau tak setuju dengan hujah saya berilah hujah mereka pula. Saya pun nak belajar juga; mungkin mereka lebih betul. Menuduh saya derhaka, biadab, keliru dan ada agenda politik adalah tidak adil. Saya orang kecil, tak ada pengaruh. Apa yang mereka takutkan? Sebab itu saya nak saman mereka," ujarnya.

Bagaimanapun pakar perlembagaan negara itu amat terharu dengan sokongan masyarakat termasuk bekas-bekas pelajar beliau.

"Mereka bersusah payah menelefon menyatakan sokongan dan menyeru saya jangan undur. Itu tidak termasuk yang menulis dalam ruang maya untuk memberi semangat. Saya cukup berterima kasih kepada mereka," tambahnya.

Aziz berkata beliau sekadar mahu berkongsi dengan masyarakat apa yang beliau kaji selama ini.

"Dengan perkembangan terbaru ini saya sendiri terpaksa melihat semula teori saya mengenai kedudukan dan peranan Raja-Raja. Ini sangat berguna dan menarik bagi saya. Sebab itu saya tak minat hendak berpolitik sebab dunia akademik ini sangat mengujakan," ujarnya.

Tiada ulasan: