"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mangsa 'belasah' bawa aduan ke Suhakam

NONE
Selepas berbulan berdepan dengan sikap acuh tak acuh oleh Bukit Aman, seorang penyokong Parti Hak Asasi Manusia yang mendakwa dirinya dibelasah oleh 10 anggota polis semasa protes secara aman di Ipoh pada bulan April lalu, membuat laporan dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.


"Kami terpaksa membawa isu ini kepada Suhakam kerana pihak polis tidak mengambil serius aduan mengenai salah guna kuasa oleh anggotanya yang bertindak seperti samseng," kata setiausaha PSM Buntong Mohanarani Rasiah, yang antara mereka yang hadir menyerahkan memorandum itu ke ibu pejabat Suhakam di Kuala Lumpur.

NONE
Hadir bersama adalah P Ramesh, seorang guru swasta yang menyertai bantahan secara aman di hadapan rumah kerajaan di Ipoh oleh kira-kira 20 penduduk dari Kampung DBI, yang mahu menyerahkan memorandum kepada menteri besar Perak pada April lalu.


Kekecohan tercetus apabila ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar, yang diiringi penunjuk perasaan, berunding dengan setiausaha peribadi menteri besar bagi membenarkan beberapa wakil untuk masuk ke perkarangan pejbat dan bertemu dengan besar menteri.


Mereka menunggu isyarat untuk dibenarkan masuk, tetapi secara tiba-tiba seorang pegawai kanan polis, yang berpangkat dengan pangkat timbalan superitenden mengetuai kontinjen kira-kira 40 polis bagi menatau perhimpunan itu dan mengarahkan mereka supaya bersurai.


Ramesh mendakwa dirinya menjadi sasaran oleh beberapa anggota polis yang terus memukulnya.

Beliau juga menayangkan pita video bagi membuktikan dirinya yang tidak bersenjata tetapi hanya melaungkan beberapa slogan dihampiri oleh polis yang kemudian menendangnya.


Akibat kecederaan yang dialaminya itu, Ramesh berkata beliau terlantar di hospital selama dua hari.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: