"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Syarikat Umno ambil wang, tapi jalan tak bina

PETALING JAYA: Kerajaan Kelantan mendakwa sebuah syarikat kontraktor milik pemimpin Umno negeri tidak melaksanakan projek walaupun telah menerima wang pendahuluan sebanyak RM5 juta.

Exco Datuk Husam Musa berkata, syarikat berkenaan mendapat projek pembinaan jalan raya empat lorong dari Kota Baru ke Melor.

Beliau ternyata berang dengan tindakan syarikat tersebut.

“Kembalikan wang pendahuluan itu jika tidak mahu bina jalan,” katanya tetapi tidak menyebut kos projek berkenaan.

Husam juga mendakwa kerajaan pusat meminggirkan projek pembinaan jalan dari Kota Baru ke Kuala Krai menyebabkan ia terpaksa dibina oleh kerajaan negeri.

Katanya, projek itu diluluskan untuk pembinaan dalam Rancangan Malaysia Ke 10 tetapi akhirnya ditarik balik dengan alasan kerajaan pusat tidak ada peruntukan kewangan.

Projek tertangguh

“Jadi sudah 15 tahun projek itu tertangguh menyebabkan kerajaan negeri membina sendiri denmgan kerjasama syarikat swasta.

“Dan jangan kata ini projek pilihan raya umum ke 13,” katanya lagi.

Menurut Husam, kerajaan negeri belum membuat keputusan sama ada jalan tersebut akan dikenakan bayaran tol atau sebaliknya.

Katanya, ia tidak akan dikenakan bayaran tol jika kerajaan negeri mempunyai kewangan yang mencukup.

Untuk itu, tambahnya kerajaan negeri akan memastikan laluan pembinaan jalan berkenaan di atas tanah milik kerajaan dan mengurangkan pembinaan jambatan.

Tiada ulasan: