"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kan dah kena sita ayam dan itik...

Mohammad Khairil Ashraf Mohd Khalid
khairil.ashraf@hmetro.com.my
FOTO Ihsan Facebook DBKL
FOTO Ihsan Facebook DBKL
Kuala Lumpur: Bukan sahaja memelihara ayam dan itik, malah penghuni di sebuah premis di Pusat Bandar Utara dekar sini turut memelihara kambing.

Keadaan itu menyebabkan orang ramai yang tidak tahan dengan bau dan keadaan itu membuat laporan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Bertindak daripada aduan awam itu, DBKL membuat siasatan di premis yang terletak di Jalan 2/3A itu dan dipanjangkan kepada Unit Kawalan Pest.

"Hasil lawatan dan pemeriksaan susulan pada 30 Mei lalu pada jam 3 petang mendapati tiada lagi kambing di premis tersebut.

"Bagaimanapun terdapat ayam dan itik hidup di premis tersebut sehingga menimbulkan kacau ganggu bau busuk.

"Adalah menjadi kesalahan memelihara haiwan hidup di dalam premis di bawah Akta Kerajaan Tempatan kerana boleh menyebabkan kacau ganggu," katanya menerusi Facebook.

Berikutan itu DBKL menyita 10 ayam dan tujuh itik dalam Ops Sitaa yang dilaksanakan pada Selasa.

Katanya lagi, satu Notis Akta Kerajaan Tempatan di bawah Seksyen 82 dikeluarkan kepada pemilik atau wakil premis berkuatkuasa serta merta.

"Pemilik atau wakil diberi tempoh empat hari untuk menuntut haiwan sitaan di Unit Kawalan Pest, Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL," katanya.

Tiada ulasan: