"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hanya kerana tak cukup RM60, pihak pengurusan jenazah enggan mandikan mayat anak yatim piatu

MAISARAH AISYA

Apabila duit lebih tinggi daripada nilai kemanusiaan, maka diri akan terasa berat untuk membuat amal jariah.

Hanya kerana tidak cukup RM60, mayat anak yatim piatu ini tidak dimandikan oleh pihak pengurusan jenazah yang mahukan bayaran penuh sebanyak RM270.

Menurut TribunnewsBogor, kejadian tersebut berlaku di Kampung Kalaserena, Kecamatan Bontonompo di Gowa, Sulawesi Selatan.

Jenazah wanita bernama Irma itu enggan dimandikan oleh pihak pengurusan mayat selepas saudara terdekat arwah hanya mampu membayar RM210.

Dalam pada itu, seorang saudara terdekat memaklumkan bahawa arwah tinggal di rumah ibu saudaranya selama dua hari sebelum jatuh sakit.

Arwah kemudian dikejarkan ke Hospital Haji Makassar kerana mengalami masalah kesihatan sebelum disahkan meninggal dunia pada 19 Mei lalu.

“Arwah tidak mempunyai ibu bapa dan hanya hidup bersendirian sebagai seorang anak yatim piatu. Semasa hidupnya, dia hanya tinggal di Makassar.

“Sehinggalah jenazah dibawa ke sini, Bontonompo untuk dikebumikan,” ujar Daeng Sija (saudara arwah) seperti dipetik TribunnewsBogor.

Walaupun sudah berusaha untuk mengumpul wang namun ia masih tdiak mencukupi dan akhirnya ditolak pihak pengurusan jenazah.

Jenazah akhirnya dimandikan pada jam tiga petang oleh seseorang dan selamat dikebumikan selepas solat Maghrib di Tanah Perkuburan Islam Sela.

Tiada ulasan: