"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa China mahu gali lubang sedalam 10,000 meter?

Agensi
LUBANG Kola Superdeep Rusia. FOTO Bloomberg.
LUBANG Kola Superdeep Rusia. FOTO Bloomberg.
Beijing: Saintis China mula menjalankan misi menggerudi lubang sedalam 10,000 meter (m) bagi meneroka sumber ekonomi baharu.

Misi berkenaan paling dalam pernah dilakukan di China itu bermula di wilayah Xinjiang yang kaya dengan minyak, awal pagi semalam.

Agensi berita rasmi, Xinhua melaporkan China mula menghantar angkasawan pertamanya ke angkasa lepas dari Gurun Gobi.

Seorang saintis di Akademi Kejuruteraan China, Sun Jinsheng berkata, peralatan khas digunakan bagi menembusi lebih 10 lapisan batu dan tanah, sebelum kapur dalam bahagian kerak bumi.

"Kesukaran projek penggerudian ini boleh dibandingkan macam kita memandu trak besar pada dua kabel keluli nipis," katanya kepada Xinhua.

Dalam satu ucapan pada acara dihadiri saintis pada 2021, Presiden Xi Jinping menyeru kemajuan lebih besar dalam penerokaan bumi.

Kerja berkenaan boleh mengenal pasti sumber mineral dan tenaga serta membantu menilai risiko bencana alam sekitar seperti gempa bumi dan letusan gunung berapi.

Setakat ini, lubang buatan manusia paling dalam di bumi masih kekal untuk Lubang Kola Superdeep Rusia.

Lubang itu mempunyai kedalaman 12,262 m pada tahun 1989, selepas 20 tahun kerja penggerudian dilakukan.

Sebelum ini, AFP melaporkan China menghantar angkasawan orang awam pertamanya ke angkasa lepas sebagai sebahagian daripada misi kru ke stesen angkasa Tiangong, Selasa lalu, ketika ia meneruskan rancangan bercita-cita tinggi untuk pendaratan di bulan menjelang 2030.

Negara ekonomi kedua terbesar di dunia itu melabur berbilion-bilion dolar dalam program angkasa lepas kendalian tenteranya, cuba mengejar Amerika Syarikat dan Rusia selepas bertahun-tahun lewat menyamai pencapaian mereka.

Sebelum kini, semua angkasawan China yang dihantar ke angkasa lepas adalah sebahagian daripada Tentera Pembebasan Rakyat.

Tiga orang angkasawan iaitu Jing Haipeng, Zhu Yangzhu dan Gui Haichao.

Selaku komander misi Shenzhou-16, Jing akan menjadi angkasawan pertama China yang menjalankan misi penerbangan sebanyak empat kali.

Misi itu juga menampilkan dua muka baharu iaitu Zhu yang bertugas sebagai jurutera penerbangan dan Gui, seorang profesor Universiti Beihang yang juga pakar muatan.

Tiada ulasan: