"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

viral! Abang Badminton Nombor Satu Dunia dari Denmark Memutuskan Masuk Islam Kerana Sering Melihat Ahsan Sujud Syukur Apabila Menang

Roy Ismangun
Viral! Kakak Pebulutangkis Nomor Satu Dunia Asal Denmark Memutuskan Masuk Islam karena Sering Melihat Ahsan Sujud Syukur Saat Menang
Nathaniel Webb warga Denmark mengatakan syahadat dua kalimat yang dipandu oleh KH Syukron Ma'mun. ([Tangkapan skrin akaun YouTube Nusantri])

Berita gembira datang daripada abang kepada pemain badminton terkemuka dunia dari Denmark, Viktor Axelsen, Nathaniel Webb. Alasan di sebalik ini ialah Nathaniel memutuskan untuk memeluk Islam dengan mengambil akidah di bawah bimbingan KH Syukron Ma'mun, salah seorang ulama kharismatik Nahdlatul Ulama (NU).

Lafaz dua kalimah syahadat Nathaniel itu dirakam dalam video yang dimuat naik menerusi akaun Youtube Nusantritv. Dalam video tersebut, anda boleh melihat KH Syukron Ma'mun membimbing Nathaniel Webb mengucap dua kalimah syahadat yang disaksikan oleh Timbalan Setiausaha Agung PBNU.

"Encik Nathaniel Webb ialah abang kepada Victor Axselsen pemain badminton Denmark," tulis penjelasan video yang dimuat naik

Sekali imbas, ia juga menjelaskan mengapa Nathaniel akhirnya mengisytiharkan memeluk Islam. Dalam penjelasan di kapsyen video itu, tertulis Nathaniel sering melihat kemeriahan pasangan Hendra/Ahsan yang sering melakukan sujud syukur. Lebih-lebih lagi gelagat Ahsan sering minum pada waktu rehat atau ketika perlawanan dalam keadaan duduk.

“Ketika bersaing dengan Hendra/Ahsan, dia kagum melihat sikap Ahsan setiap kali memenangi perlawanan dengan sentiasa sujud syukur, begitu juga dengan gelagat Ahsan ketika minum yang sentiasa dalam keadaan duduk,” tulis akaun tersebut.
 
"Disebabkan pandangan seperti itu, Encik Nathaniel Webb mengambil keputusan untuk menukar agama dan mengambil akidah di pondok kesayangannya... dibimbing terus di hadapan Syaikhuna. Subhanallah. Alhamdulillah," akhiri kenyataan itu.

Dalam tayangan video yang sedang beredar, sebelum membimbing pembacaan dua kalimat syahadat, KH Syukron Ma'mun memberikan tausiyah tentang kebesaran Allah 

“Dalam Islam hanya ada dua faktor iaitu pencipta dan yang dicipta,” kata KH Syukron Ma’mun.

"Pencipta ialah Allah, yang mencipta seluruh alam. Semua selain Allah adalah makhluk yang dicipta," sambungnya.

Setelah memberikan tausiyah, KH Syukron Ma'mun kemudian melanjutkan dengan membimbing Nathaniel mengucap dua kalimat syahadat.

Tiada ulasan: