"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengantin meninggal ketika majlis berlangsung, adik pula terpaksa jadi ‘pengganti’

WAN SITI AMINAH

Tragis, seorang pengantin perempuan disahkan meninggal dunia setelah mengalami pening kepala ketika majilis perkahwinan berlangsung.

Bertukar tragedi, gadis itu mulanya segera dikejarkan ke hospital terdekat untuk menerima rawatan selepas tidak sedarkan diri.

Tidak berjaya diselamatkan, pegawai perubatan kemudian mengesahkan gadis berkenaan meninggal dunia akibat serangan jantung.

Walaupun baru menerima berita yang menyayat hati, pihak keluarga bagaimanapun enggan membatalkan majlis perkahwinan tersebut.

Tidak sempat berduka cita, adik mangsa kemudian dicadangkan untuk menjadi ‘bidan terjun’ bagi menggantikan pengantin perempuan.

Susulan daripada itu, kedua-dua pihak membuat perbincangan dan telah mengambil keputusan sepakat untuk meneruskan majlis.

Difahamkan, keputusan itu dibuat setelah ia dicadangkan oleh salah seorang saudara keluarga pengantin perempuan.

Memilukan, kejadian itu dipercayai berlaku di hadapan kuil Bhavnagar Bhagwaneshwar Mahadev, Gujarat, India.

Apa yang lebih mengejutkan, jenazah pengantin perempuan tidak diuruskan terlebih dahulu bagi memberikan keutamaan kepada majlis perkahwinan.

Jenazah wanita itu malah sanggup ditinggalkan di dalam peti simpanan mayat di hospital sehingga majlis selesai.

Tiada ulasan: