"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penghinaan kepada Raja-raja dibuat secara terancang

Harapandaily

Isu penjualan stoking tertera kalimah Allah dilihat cuba diambil kesempatan oleh pihak tertentu dengan melakukan penghinaan secara terancang kepada Raja-raja.

Tersebar banyak hantaran di Facebook daripada pengguna berbeza yang menggunakan ungkapan sama susulan kes yang sedang disiasat polis membabitkan penjualan stoking itu di kedai serbaneka KK Mart di Sunway, Selangor.

“Bila jadi isu KK Mart ni baru aku sedar kat Malaysia ni hina raja/Sultan lebih sensitif di mata pemimpin berbanding hina Allah dan Islam ye,” kata kenyataan itu.

Ungkapan tersebut dikenal pasti muncul dalam sejumlah akaun pengguna Facebook dengan sedikit perubahan pada beberapa perkataan tertentu.

Perubahan itu seperti “kita” bagi menggantikan “aku” dan “hina” kepada “sentuh isu”.

Kenyataan yang dibuat oleh pihak tidak bertanggungjawab itu dilihat cuba memainkan sentimen isu 3R (agama, kaum, diraja) di media sosial.

Tiada ulasan: